Vállalkozói elképzelések és aktivitás a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatói körében – az elmúlt tíz év változásai

Farkas Szilveszter és S. Gubik Andrea (2020) Vállalkozói elképzelések és aktivitás a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatói körében – az elmúlt tíz év változásai. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2020 (1). pp. 28-44. ISSN 2630-886X

[thumbnail of szám 1 (2020)_ Multidiszciplináris_Farkas_Gubik.pdf]
Előnézet
Szöveg
szám 1 (2020)_ Multidiszciplináris_Farkas_Gubik.pdf - Megjelent verzió

Download (9MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A vállalkozások alapvető szerepet játszanak a gazdasági-társadalmi fejlődésben. Több kutatás igazolta, hogy a fiatalok, elsősorban az egyetemet, főiskolát végzettek vállalkozásainak növekedési üteme nagyobb, mint az idősebb korosztály által indított vállalkozásoké. A fiatalok cégalapításaik során inkább keresik az innovatív területeket, nagyobb hozzáadott értéket teremtenek. Az egyetemi hallgatók karrier elképzelései és vállalkozási aktivitása mindezek miatt fontos kutatási téma.A Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS) nemzetközi kutatási projekt 2003 óta foglalkozik ezekkel a területekkel. A kérdezésekre kétévente került sor, a legutóbbi 2018-ben történt, ekkor 54 országban 208.636 hallgató töltötte ki a kérdőívet, a magyar hallgatók 9.767 kitöltött kérdőívvel járultak hozzá a kérdezés sikeréhez. Magyarország 2006-ban kapcsolódott be a programba, a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) 2008 óta vesz részt az adatfelvételekben.A BGE a magyar egyetemek közül az elsők között ismerte fel a vállalkozások és így a vállalkozásoktatás jelentőségét. Számos olyan programot valósított meg az elmúlt években, amelyek a hallgatókat közvetve, vagy közvetlenül támogatják a vállalkozásokkal összefüggő tudás megszerzésében, a vállalkozói elképzelések kidolgozásában és megvalósításában (Team Academy, Collab –Üzleti terv egy hét alatt, StartLab).A cikk a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatóinak vállalkozói hajlandóságában és vállalkozói aktivitásában az elmúlt 10 évben mutatkozó változásokat mutatja be, majd összefoglalja azokat a társadalmi-gazdasági változásokat és azokat az egyetemi kezdeményezéseket, amelyek az elemzett területekre hatást gyakorolnak. Az elemzéshez a GUESSS kutatás 5 adatbázisa (2008-2018 közötti adatfelvételek) adja az inputot.

Abstract

Entrepreneurship plays a fundamental role in economic and social development. Several studies have shown that enterprises started by young people, especially university graduates, have a higher growth rate than firms ran by people belonging to older age groups. Young people are more likely to look for innovative areas and can create more added value. Therefore the university students' career ideas and entrepreneurial activity is an important research topic.The Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey (GUESSS) project has been surveying these topics since 2003. The surveys were conducted every two years, the latest in 2018, when 208,636 students completed the questionnaire in 54 countries, Hungarian students contributed to the success of the inquiry with 9,667 completed surveys. Hungary joined the program in 2006, and Budapest Business School participated in all surveys.Budapest Business School was one of the first universities in Hungary to recognize the importance of entrepreneurship, and thus the importance of entrepreneurship education. It has implemented a number of programs in recent years that directly or indirectly support students in acquiring business-related knowledge, in developing and implementing entrepreneurial ideas (Team Academy, Collab –Business plan during a week, StartLab).The article describes changes in the entrepreneurial spirit and entrepreneurial activity of students at the Budapest Business Schoolover the last 10 years, and then summarizes the socio-economic changes and university initiatives thathave an impact on the areas analysed. The input to the analysis is provided by the 5 databases of the GUESSS research (data from 2008-2018).

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Szervezeti egység

Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Farkas Szilveszter10002553
S. Gubik Andrea10002910
Kulcsszavak: Vállalkozás, Vállalkozásoktatás, Vállalkozói attitűd, Felsőoktatás, Business, Entrepreneurship education, Entrepreneurial attitude, Higher education
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 31152154
Rekord készítés dátuma: 2020. Júl. 13. 12:30
Utolsó módosítás: 2020. Júl. 13. 12:30
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1684

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet