Az egyetemi oktatók és hallgatók közötti kommunikáció hatása: Hallgatói vélemények a tegeződésről és a magázódásról a felsőoktatásban

Takács Edit és Szokács Kinga (2025) Az egyetemi oktatók és hallgatók közötti kommunikáció hatása: Hallgatói vélemények a tegeződésről és a magázódásról a felsőoktatásban. In: Pedagógiai perspektívák: Új megközelítések és tradicionális értékek a pedagógiában. Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, pp. 89-102. ISBN ISBN 978-615-6886-08-8 (online)

[thumbnail of PedagogiaiPerspektivak_04.pdf]
Előnézet
Szöveg
PedagogiaiPerspektivak_04.pdf - Megjelent verzió

Download (202kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány a megszólítási formák, azon belül a tegeződés és a magázódás egyetemi oktatásban való alkalmazásának hatásait vizsgálja. Kutatásunk célja feltárni, hogy ezek a megszólítási formák hogyan befolyásolják a tanulási környezetet, a tanulási motivációt és az oktató-hallgató kapcsolatot. Az adatgyűjtés során strukturált interjúkat készítettünk harmadéves egyetemi hallgatókkal, akik egy féléven keresztül részt vettek egy kölcsönös tegeződési formát alkalmazó kurzuson. Esettanulmányunk eredményei rámutatnak arra, hogy adatközlőink szerint a megszólítási forma jelentős hatással van a hallgatók bevonódására és az oktatási légkörre: a tegezés alkalmazása elősegíti a nyíltabb kommunikációt és az oldott tanulási légkör kialakulását, míg a magázódás fenntartja a formális távolságot és tiszteletet az oktatók és a hallgatók között. A tegeződés és magázódás használatának különböző szempontjait kvalitatív kutatási módszert alkalmazva vizsgáltuk, majd javaslatokat tettünk kommunikációs stratégiák fejlesztésére. A kutatás jelentőségét növeli, hogy a mai, dinamikusan változó környezetben elengedhetetlen, hogy a felsőoktatási intézmények megértsék és hatékonyan kezeljék a különböző, kommunikációval összefüggő kihívásokat, melyek egyúttal lehetőségek is. A tanulmány javasolja a felsőoktatási intézmények számára, hogy mérlegeljék a kommunikációs protokollok rugalmasabbá tételét és az oktatói képzésekben való figyelembevételét.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Takács Edit
Szokács Kinga
Felhasználó: Kinga Eszenyi-Bakos
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/978-615-6886-08-8_4
Rekord készítés dátuma: 2025. Jún. 19. 09:11
Utolsó módosítás: 2025. Jún. 19. 09:11
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2509

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet