Krancsovits Melinda és Gyimesi Áron és Konczosné Szombathelyi Márta (2020) Családi vállalkozások generációváltása, mint kompetenciafüggő komplex probléma – oktatási szempontból. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2020 (1). pp. 71-89. ISSN 2630-886X
Előnézet |
Szöveg
szám 1 (2020)_ Multidiszciplináris_Krankovits.pdf - Megjelent verzió Download (10MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Közel egy évtizede jelentek meg a magyar szakirodalomban az első értekezések arról, hogy a hazai családi vállalkozások alapító-tulajdonosainak fel kell készülniük a generációváltásra. A hazai kkv-szektornak körülbelül 60%-át teszik ki a családi vállalkozások, és ezeknek hozzávetőlegesen 40%-ánál lenne esedékes a generációváltás, azaz vagy már megtörtént az átadás-átvétel családon belül, vagy a közeljövőben fog megtörténni (KÁSAet al., 2018). Ezzel szemben a legfrissebb kutatások szerint is csak az érintett vállalkozások egyharmada foglalkozik egyáltalán az utódlás kérdésével.Pedig az idő vészesen fogy. Az utódlás folyamatát meg kell kezdeni, hiszen az átmenet éveket vesz igénybe, miközben fel kell készíteni a vállalatot a digitalizáció globális kihívásaira is a hosszú távú túlélés érdekében.De vajon elérhető-e az a tudás, ami lehetővé teszi a professzionális generációváltást? Támogatja-e, motiválja-e az alapítókat és az utódokat a folyamat során könnyen elérhető ismeretanyag, legjobb gyakorlat, elméleti háttér?A kutatás célja ‒a családi vállalkozások definiálását és a generációváltás elméletének a bemutatását követően ‒összefoglalni azokat az informatikai rendszereket, menedzsment módszereket, oktatási programokat és internetes ismeretforrásokat, amelyek megléte, alkalmazása megkönnyíti a generációváltás folyamatát. Alapvetően a szakirodalmi elemzés és a desk research kutatás az alapja a munkánknak.A generációváltás oktatási területeit vizsgálva felderítjük a nemzetközi és a hazai, online és „coach” típusú vezetői tréningeket. Azt tapasztaljuk, hogy Magyarországon kis számban találunk módszertani szempontból igényes eszközöket, programokat, amelyek felkészíthetnék a generációváltásraa családi vállalatokat.
Abstract
or nearly a decade, the first publications in Hungarian literature have appeared and highlighted that the founders of family businesses have to be prepared for the change of generation. Family businesses takes about 60% of the Hungarian SME sector, and approximately 40% of them is involved or will be involved in the generational change (the transfer or takeover has already taken in the family or will happen in the near future). In contrast, according to the latest researches, only one third of the family businesses are dealing with the issue of succession. The time is running dangerously. The process of succession must begin because the planned smooth transition takes years, while the company has to be prepared for the global challenges of digitalisation for long-term survival.Is the knowledge available that enables professional generation change? Does easy access knowledge, best practice, theoretical background support, motivate the founders and the successors during the process?The aim of the research ‒after defining family businesses and presenting the theory of generational change ‒is to summarize the IT systems, management methods, educational programs and Internet resources that exist and facilitate the process of generational change.As our methods, basically, we applied literature analysis and desk research. Examining the educational areas of generational change, we explore international and domestic, online and “coach” leadership trainings. We find that in Hungarythere is only a small number of methodically demanding tools and programs that could prepare family companies for the change of generations.
Tudományterület / tudományág
társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Szervezeti egység
Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Cikk | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
||||||||||||
Kulcsszavak: | Családi vállalkozás, Generációváltás, Oktatás, Digitalizáció, Family Business, Succession, Digitazation, Education | ||||||||||||
Felhasználó: | Jurcza Tünde | ||||||||||||
A mű MTMT azonosítója: | 31152173 | ||||||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2020. Júl. 13. 13:03 | ||||||||||||
Utolsó módosítás: | 2020. Júl. 13. 13:03 | ||||||||||||
URI: | http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1687 |
Actions (login required)
Tétel nézet |