Tóth Tímea Zsófia és Sipos Erika (2019) Filmek a fejünkben. In: Tehetségek a tudomány láthatárán. Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Budapest, pp. 133-148. ISBN 978 615 5607 70 7
Előnézet |
Szöveg
Toth_Timea_Zsofia_Sipos_Erika_2019.pdf - Megjelent verzió Download (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A filmturizmus egy különleges diszciplína, ami kreatívan ötvözi a kulturális turizmus és a filmtudomány területét. A kulturális turizmus egyébként is a turizmus egyik legmeghatározóbb szelete, de a 21. században a mozgóképek és a digitális eszközök még nagyobb teret hódítanak, kifejezetten a desztináció kiválasztásakor. A filmek képesek erős érzelmi kötődést kiváltani a bennük látott helyszínekkel kapcsolatban, vagy akár a bennük szereplő karakterekhez is fűződhet mélyebb érzelmi kötődés. Mindezek mellett a filmek nyilvánvaló hatást gyakorolnak a nézőre, ami a turizmus bevonásával egy teljesen új aspektusba helyezi a mozgóképek szerepét. A kutatás fővárosunkra, Budapestre fókuszál, a fővárosban élő külföldiek szemszögéből. A vizsgálat célja, hogy mennyiben befolyásolja utazási motivációnkat a mozgókép, valamint, hogyan képzeljük el az adott desztinációt a film megnézését követően. Ennek vizsgálatára egy speciális módszer használatára, a kognitív térképezésre kerül sor. Fontos szempont az is, hogy egy-egy film képes-e akkora hatást elérni, hogy a néző leendő turista legyen az adott desztinációban. A tanulmány célja továbbá azon épületek, helyszínek, színterek feltárása, amik Budapest esetében megjelennek a látott mozgóképen, így az itt élő külföldiek magabiztosan felismerik a város imázsának vizsgálatakor. A vizsgálat kitér arra is, hogy milyen további lépések segítenék elő a filmturizmus jelentőségét nemzeti szinten. A kutatás arra is válaszolni kíván, hogy miként hat a mozgókép az utazási motivációra, illetve milyen benyomást kelt a látott mozgókép során az adott desztináció. A film egy olyan egyetemes kifejezésforma, ami mindenki számára érthető és befogadható, a film mindenki számára közvetlenül felfogható nyelvezet. Ennek okát képeinek konkrét jellegében, a priori egyetemességében jelölhetjük meg, s ez az egyetemesség maga a külső világ. (Bazin, 1999, p. 10) Fontos megemlíteni, hogy a technika fejlődése is szükséges volt a mozgókép ilyen irányú elterjedésének. Napjainkban az adott desztinációról nyomtatott formában megjelent információs kötet nem kap akkora hangsúlyt, mint egy mozgókép, ami akár hordozón vagy akár a világhálón terjed el. Az utóbbi felületen a közösségi oldalak térhódítása még nagyobb lehetőséget biztosít a népszerűsítésre, ami így még gyorsabban és hatékonyabban jut el a leendő turistához.
Tudományterület / tudományág
társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Könyv része | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
|||||||||
Felhasználó: | Jurcza Tünde | |||||||||
A mű MTMT azonosítója: | 30773923 | |||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2020. Jan. 06. 14:21 | |||||||||
Utolsó módosítás: | 2020. Jan. 06. 14:21 | |||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1582 |
Actions (login required)
Tétel nézet |