A mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségei a felsőoktatásban – fenntarthatósági aspektusok

Simon Ákos and Erdélyi Éva and Horváth Levente (2025) A mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségei a felsőoktatásban – fenntarthatósági aspektusok. Business & Diplomacy Review, 3 (1). pp. 135-150. ISSN 3004-0116

[thumbnail of 09 Simon Ákos et al.pdf]
Preview
Text
09 Simon Ákos et al.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Mint minden újdonság és innováció, a mesterséges intelligencia (MI) is megosztja az embereket, így az oktatásban dolgozókat is. A konzervatívabb nézetűek óvnak tőle, a progresszívebbek pedig sürgetik a bevezetését. Tanulmányunkban végig nézzük a felhasználásának gyakorlati lehetőségeit, tudva, hogy az alkalmazási területei még feltáratlanok. Elemezzük a valós kockázatokat, amiknek a minimalizálására kell törekednünk. Áttekintjük, milyen fenntarthatósági aspektusokat szükséges figyelembe vennünk alkalmazása során. Az MI számos megfelelőségi, biztonsági és szuverenitási kérdést vet fel. Hasonlóan fontosak a fenntarthatósági (ESG) aspektusai is, a környezetünkre gyakorolt hatásától kezdve, a digitális esélyegyenlőségen keresztül egészen az etikai szempontokig. Ezek azok a határok, amiken belül értelmezni tudjuk az MI használatát, nemcsak az oktatás és tanulás, hanem a tágabban vett oktatás-támogatás területén is.

Abstract

As with any innovation, artificial intelligence (AI) is a topic of mixed opinions, including among education professionals. Conservatives are wary, while progressives are enthusiastic about its rapid implementation. In this study, we examine the practical application of AI in education, recognizing that many of its applications remain unknown. We discuss the real risks of implementation and the need to minimize them. We also examine the sustainability factors that must be addressed when implementing AI in educational environments. There are numerous compliance, security, and sovereignty issues regarding AI. Equally significant are their sustainability (ESG) aspects, from environmental impact to digital equity and ethics. These elements provide the framework for meaningful integration of AI – not just in teaching and learning – but in larger educational systems of support.

Tudományterület / tudományág

természettudományok

Institution

Budapesti Gazdasági Egyetem

Item Type: Article
Creators:
CreatorsORCIDMTMT szerző azonosító
Simon Ákos10090004
Erdélyi Éva10003550
Horváth Levente10018037
Uncontrolled Keywords: digitális esélyegyenlőség, ESG, felsőoktatás, innovatív működés, mesterséges intelligencia, MI, oktatás módszertan
Depositing User: Erzsébet Kovály
Identification Number: 36261773
Date Deposited: 2025. Sep. 09. 17:27
Last Modified: 2025. Sep. 09. 17:27
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2547

Actions (login required)

View Item View Item