ESG oktatás gazdasági hatásai

Horváth Levente és Erdélyi Éva és Simon Ákos (2025) ESG oktatás gazdasági hatásai. Business & Diplomacy Review, 3 (1). pp. 74-91. ISSN 3004-0116

[thumbnail of 06 Horváth Levente et al.pdf]
Előnézet
Szöveg
06 Horváth Levente et al.pdf - Megjelent verzió

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (Environmental, Social, and Governance, ESG) elvek egyetemi szintű oktatása közvetlen és jelentős gazdasági hatással jár, mivel elősegíti a fenntartható üzleti stratégiák kidolgozását. A képzett munkavállalókon keresztül erősíti a vállalatok környezeti és társadalmi felelősségvállalását, növeli a befektetői bizalmat, és mérsékli a hosszú távú működési kockázatokat. Az egyetemek kulcsszerepet játszanak az ESG tudás átadásában, a jövő munkavállalóinak ESG-alapú oktatása elengedhetetlen a hosszú távú gazdasági és környezeti stabilitás érdekében. A kutatásban áttekintjük a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) által koordinált GEM riport (Global Entrepreneurship Monitor) eredményeit, kifejezetten a KKV vezetőinek fenntarthatósági attitűdjét, illetve az ENSZ PRME (Principles for Responsible Management Education) hálózatának kutatási eredményeit a felelős menedzsmentoktatás szemszögéből. Ezekből megállapítható, hogy a hazai KKV-k egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntarthatóság különböző aspektusaira, továbbá az egyetemek kiemelt feladata a fenntartható fejlődés eszméjének beépítését a tantervekbe, és fejleszteni a fenntartható menedzsment gyakorlatokat. Mind a GEM-jelentés, mind a PRME-hálózat kutatása hangsúlyozza, hogy a nagyvállalatokon túl kiemelt szerepet játszanak a KKV-k és azok felelős vezetői, hogy a globális célokat elérhessük. Hatásuk maximalizálása érdekében döntő fontosságú, hogy hangsúlyozzuk felelősségüket, és beruházzunk a munkavállalók képzésébe, akik az ESG-szakértelemmel felvértezve képesek a fenntartható gyakorlatokat beépíteni a napi működésbe és a döntéshozatali folyamatokba. Fontos, hogy a hallgatóink tudásához illeszkedő tananyagokat fejlesszünk ezért készítettünk fókuszcsoportos interjúkat a fenntarthatóság iránt érdeklődő hallgatók egy szűkebb körével (összesen 68 fő). A tapasztalatok figyelembe vehetők a tananyagfejlesztésben és a fenntarthatósági programok szervezésében. A BGE hallgatóinak ismereteit egy tudásfelmérés keretében vizsgáltuk. A felmérésből kiderül, hogy hallgatóink nagy többsége tisztában van a különböző fenntartható fejlődési célokkal, amire az ismeretbővítés formáinak és tartalmának megtervezésénél építeni lehet.

Abstract

Teaching Environmental, Social, and Governance (ESG) principles at the university level has a direct and significant economic impact by fostering the development of sustainable business strategies. Through qualified employees, it strengthens companies’ environmental and social responsibility, increases investor confidence, and mitigates long-term operational risks. Universities have a key role to play in the transfer of ESG knowledge, as they support the development of responsible employees through their training and innovative educational solutions. Therefore, ESG-based education of future leaders is essential for long-term economic and environmental stability. This research examines findings from the GEM report, coordinated by the Budapest University of Economics and Business (BUEB), focusing on the sustainability attitudes of SME managers. Additionally, it incorporates insights from the UN PRME Network (Principles for Responsible Management Education), analysing responsible management education. From these, it can be concluded that domestic SMEs are paying increasing attention to various aspects of sustainability, and that it is a priority task of universities to incorporate the idea of sustainable development into their curricula and to develop sustainable management practices. Both the GEM report and PRME network research underscore the vital role of SMEs and their leaders in advancing global sustainability goals, beyond the contributions of large corporations. To maximize their impact, it is crucial to emphasize their responsibilities and invest in training employees who, equipped with ESG expertise, can integrate sustainable practices into daily operations and decision-making processes. It is important to develop teaching materials matching our students’ knowledge, so we conducted focus group interviews with a small group of students interested in sustainability (68 students in total). The experiences can be taken into account in curriculum development and the organisation of sustainability programmes. The knowledge of BUEB students was assessed through a knowledge survey. The survey shows that the vast majority of our students are aware of the different sustainable development goals, which can be used as a basis for designing the forms and content of the knowledge development.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Horváth Levente10018037
Erdélyi Éva10003550
Simon Ákos10090004
Kulcsszavak: ESG, KKV, fenntarthatósági tudásmérés, oktatás, PRME
Felhasználó: Erzsébet Kovály
A mű MTMT azonosítója: 36250749
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 09. 17:33
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 09. 17:33
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2544

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet