Mesterséges intelligencia és paradigmaváltás az üzleti felsőoktatásban: a munkaerőpiaci igények hatása

Bácsi Katalin és Dén-Nagy Ildikó (2024) Mesterséges intelligencia és paradigmaváltás az üzleti felsőoktatásban: a munkaerőpiaci igények hatása. In: Pénzügypolitikai kihívások. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 23-35. ISBN 978-615-6886-01-9

[thumbnail of 2.cikk-Pénzügypolitikai kíhívások - Konferenciakötet.pdf]
Előnézet
Szöveg
2.cikk-Pénzügypolitikai kíhívások - Konferenciakötet.pdf - Megjelent verzió

Download (200kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A mesterséges intelligencia (MI) térhódítása átalakítja az üzleti felsőoktatás működését és a munkaerőpiac felsőoktatással kapcsolatos elvárásait egyaránt. Az előbbi tekintetében az MI hatására sürgetővé válik a tanítási módszerek és az értékelési rendszerek újragondolása, valamint az oktatók és diákok egymáshoz való viszonyának, az oktatási folyamatban résztvevők szerepeinek tisztázása. Az utóbbi kapcsán az oktatási tartalmak átalakítása kerül előtérbe, hiszen megváltozik azoknak a készségeknek és képességeknek a halmaza, amelyek a jövőben versenyképes tudást jelentenek. Például a gyorsan fejlődő MI technológiák miatt nemcsak maga az MI használata jelenik meg új tartalmi elemként, de állandósulhat a folyamatos tanulás, az újra- és továbbképzés, illetve a fejlesztendő kompetenciák közé bekerülnek olyan korábban nem hangsúlyos képességek, mint az innovatív gondolkodás, a kritikai szemlélet, az etikus döntéshozatal vagy a jövőorientáltság. Irodalmi áttekintésünkben arra keressük a választ, hogy az MI térnyerésének hatására hogyan változnak meg a munkaerőpiaci elvárások az üzleti felsőoktatás piacán, illetve, hogy ezek az új elvárások hogyan illeszthetők a felsőoktatásban végbemenő, MI alkalmazáshoz kapcsolódó egyéb változásokhoz, különös tekintettek a változó oktatói és hallgatói szerepekhez. Az MI lehetőséget teremt a felsőoktatás munkaerőpiaci igényekhez való alkalmazkodására, a fejlesztés (puha készségek) és a kutatási készségek előtérbe helyezésére, amelyhez azonban mind az oktatóknak mind a hallgatóknak más-más szerepet kell betölteniük.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok
társadalomtudományok > közgazdaságtudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Bácsi Katalin
Dén-Nagy Ildikó
Kulcsszavak: Üzleti felsőoktatás, mesterséges intelligencia, oktatói és hallgatói szerepek, Kompetencia
Felhasználó: Eszenyi-Bakos Kinga
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/978-615-6886-01-9_2
Rekord készítés dátuma: 2025. Jan. 20. 09:27
Utolsó módosítás: 2025. Jan. 20. 09:27
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2414

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet