Bácsi Katalin és Dén-Nagy Ildikó (2024) Mesterséges intelligencia és paradigmaváltás az üzleti felsőoktatásban: a munkaerőpiaci igények hatása. In: Pénzügypolitikai kihívások. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 23-35. ISBN 978-615-6886-01-9
Előnézet |
Szöveg
2.cikk-Pénzügypolitikai kíhívások - Konferenciakötet.pdf - Megjelent verzió Download (200kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A mesterséges intelligencia (MI) térhódítása átalakítja az üzleti felsőoktatás működését és a munkaerőpiac felsőoktatással kapcsolatos elvárásait egyaránt. Az előbbi tekintetében az MI hatására sürgetővé válik a tanítási módszerek és az értékelési rendszerek újragondolása, valamint az oktatók és diákok egymáshoz való viszonyának, az oktatási folyamatban résztvevők szerepeinek tisztázása. Az utóbbi kapcsán az oktatási tartalmak átalakítása kerül előtérbe, hiszen megváltozik azoknak a készségeknek és képességeknek a halmaza, amelyek a jövőben versenyképes tudást jelentenek. Például a gyorsan fejlődő MI technológiák miatt nemcsak maga az MI használata jelenik meg új tartalmi elemként, de állandósulhat a folyamatos tanulás, az újra- és továbbképzés, illetve a fejlesztendő kompetenciák közé bekerülnek olyan korábban nem hangsúlyos képességek, mint az innovatív gondolkodás, a kritikai szemlélet, az etikus döntéshozatal vagy a jövőorientáltság. Irodalmi áttekintésünkben arra keressük a választ, hogy az MI térnyerésének hatására hogyan változnak meg a munkaerőpiaci elvárások az üzleti felsőoktatás piacán, illetve, hogy ezek az új elvárások hogyan illeszthetők a felsőoktatásban végbemenő, MI alkalmazáshoz kapcsolódó egyéb változásokhoz, különös tekintettek a változó oktatói és hallgatói szerepekhez. Az MI lehetőséget teremt a felsőoktatás munkaerőpiaci igényekhez való alkalmazkodására, a fejlesztés (puha készségek) és a kutatási készségek előtérbe helyezésére, amelyhez azonban mind az oktatóknak mind a hallgatóknak más-más szerepet kell betölteniük.
Tudományterület / tudományág
bölcsészettudományok > neveléstudományok
társadalomtudományok > közgazdaságtudományok
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Könyv része | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
|||||||||
Kulcsszavak: | Üzleti felsőoktatás, mesterséges intelligencia, oktatói és hallgatói szerepek, Kompetencia | |||||||||
Felhasználó: | Eszenyi-Bakos Kinga | |||||||||
DOI azonosító: | https://doi.org/10.29180/978-615-6886-01-9_2 | |||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2025. Jan. 20. 09:27 | |||||||||
Utolsó módosítás: | 2025. Jan. 20. 09:27 | |||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2414 |
Actions (login required)
Tétel nézet |