Bán Erika és Benedek Andrea és Csernák József (2024) Az oktatás kulcsszerepe az innovációs teljesítmény alakulásában az EU tagállamok példáján keresztül. In: Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 8-34. ISBN 978-615-6886-06-4
Előnézet |
Szöveg
1.cikkMKSV_Mult_Jelen_Jovo_Tanulmanykotet_Vágány Judit Bernade.pdf - Megjelent verzió Download (480kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az innováció mára a gazdasági növekedés és a jólét egyik legfontosabb hajtóerejévé vált. A globális verseny egyre fokozódik a nemzetek között, versenyelőnyt pedig hatékonyan az innovációs teljesítmény fokozásával van lehetőség elérni. Az oktatás és az innováció közötti szoros összefüggés egyre inkább a figyelem középpontjába kerül az Európai Unióban. Aizn formációs technológiák által gerjesztett radikális változásokhoz történő alkalmazkodás nélkülözhetetlen elemévé vált a képzés, tudásfejlesztés. A digitalizáció felgyorsulása új készségeket igényel, amiket elsősorban az oktatás tud biztosítani. A hatékony oktatási rendszer az innovációs folyamatokhoz történő gyors csatlakozást segíti elő, ami mára nem csupán versenyelőnyt jelent, de létkérdéssé vált. Az éghajlatváltozás okozta kihívások kezelése során olyan új és innovatív megoldásokra van szükség, amihez szintén tudásbázis és hatékony alkalmazási képesség szükséges. A megfelelő tudás és képesség megléte egyben szellemi vagyont is jelent, ami a vállalatok, valamint általuk egy nemzet értékét is jelentik. AA nemzetek szellemi vagyona kulcsfontosságúvá vált mára az innováció ösztönzésében, a befektetések védelmében és a technológiai fejlődés elősegítésében is. A tanulmány az európai uniós innovációs teljesítménytábla adatait vizsgálja. A kutatás a szellemi vagyont, az információs technológiai ismeretet, valamint az oktatást determináló indikátorokat elemzi, majd végül reflektorfénybe helyezi az oktatás kulcsszerepét. A kutatás azt igazolta, hogy az oktatás fejlesztésével erőteljes előrelépést lehet elérni az innovációs teljesítményekben. A vizsgálatok azt igazolták, hogy az oktatási rendszer működésének hatékonysága szignifikánsan befolyásolja az innovációs teljesítmény két kardinálisan fontos tényezőjét is, meghatározza az információs technológia alkalmazásának képességét, valamint a szellemi vagyon alakulását is. Ez azt is jelenti, hogy az oktatási rendszer fejlesztésére fordított források előrevetíthető módon megjelennek az olyan területeken is, mint az információs technológiák aktívabb alkalmazása és a szellemi vagyon növekedése. Ez utóbbiak pedig jelentős javulást eredményezhetnek Magyarország innovációs teljesítményében. A tanulmány célja az volt, hogy a döntéshozók feladatát is segítse azáltal, hogy rávilágít az oktatási rendszer fejlesztési igényére, egyben azt is jelzi, hogy ezen terület fejlesztése jelentős eredményjavulást eredményez az ország gazdasági teljesítményében, jólétében. A kutatás nem csupán a döntéshozókat segíti, irányvonalat mutat más érintetteknek egyaránt.
Tudományterület / tudományág
bölcsészettudományok > neveléstudományok
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Könyv része | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
||||||||||||
Felhasználó: | Eszenyi-Bakos Kinga | ||||||||||||
DOI azonosító: | https://doi.org/10.29180/978-615-6886-06-4_1 | ||||||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2024. Dec. 20. 08:25 | ||||||||||||
Utolsó módosítás: | 2024. Dec. 20. 08:25 | ||||||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2372 |
Actions (login required)
Tétel nézet |