A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése egyetemi szakmai képzésben

Takács Anna és Nemes Teréz (2024) A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése egyetemi szakmai képzésben. In: II. Csernyák László konferencia közleményei. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 293-303. ISBN 978-615-6342-90-4

[thumbnail of 26.cikk_II.Csernyák_László_Konf_Közleményei.pdf]
Előnézet
Szöveg
26.cikk_II.Csernyák_László_Konf_Közleményei.pdf - Megjelent verzió

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az egyetemi oktatás célja a szakmai képzés magas színtű megvalósítása. Oktatóként az az alapvető feladatunk, hogy felkészítsük a hallgatóinkat, hogy a munkahelyükön a szakmájukat nagy hatékonysággal tudják művelni és munkahelyi feladataikat magas szinten ellátni. Sajnos céljaink elérése közben egyre több akadályozó körülménnyel kell szembesülnünk. Az első, amire minden oktatónak a munkája közben végig folyamatosan kell figyelnie, hogy lehetetlen a szakmához tartozó, akár csak alapvető tudás átadása, mert napjainkban minden tudomány és gyakorlati ismeret folyamatosan és rendkívül gyorsan változik. Tulajdonképpen a változás és az ehhez való alkalmazkodás az, amire a hallgatóinkat fel kell készítenünk. Nincs olyan szakma napjainkban, ahol ne a life-long-learning lenne a legalapvetőbb fogalom. A másik gond a képzés szervezésével az, hogy hallgatók alapvető készségek hiányával kerülnek be az egyetemi képzésekre egyre magasabb számban. Ez minden egyetemet érint, sajnos nem specifikus tapasztalat. A hiányzó készségek közé kell számítanunk megdöbbentő módon az értő olvasást és az alapvető számolási képességeket is. De ennél sokkal gyakoribb a problémamegoldó gondolkodásra alkalmas diákok számának csökkenése. A hallgatók nem képesek probléma felismerésre önállóan, nem tudnak megoldási javaslatokat keresni és tesztelni. A projekt és csoportmunkához tartozó közös gondolkodás és alkalmazkodás is gyakran nehézségekbe ütközik. Egyre többen érzékeljük oktatók, hogy ha nem tudjuk ezeket az általánosan szükséges készségeket fejleszteni, akkor az egyébként magas szintű szakmai képzés sem lesz megfelelően hatékony az egyes hallgatók esetében. Dolgozatunkban egy jól funkcionáló tantárgyi kezdeményezést mutatunk be, amelyben a művészeti, matematikai, gazdasági és hálózatbiztonsági problémák tárgyalásával a hiányzó alapvető kompetenciák fejleszthetők és még élvezetes és hasznos ismereteket is tudunk nyújtani hallgatóinknak

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Takács Anna
Nemes Teréz
Kulcsszavak: problémamegoldó gondolkodás, művészeti képzés, teljesítménymérés
Felhasználó: Eszenyi-Bakos Kinga
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-90-4_26
Rekord készítés dátuma: 2024. Dec. 19. 10:59
Utolsó módosítás: 2024. Dec. 19. 10:59
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2361

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet