Viczai Péter Tamás és Kiss Katalin és Kónyi Judit (2023) A fordítás művészete az oktatás szemszögéből. In: Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 332-339. ISBN 978-615-6342-76-8
Előnézet |
Szöveg
Viczai et al.pdf - Megjelent verzió Download (215kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A fordítás (tolmácsolás) során nem csupán a különböző nyelvek, hanem az eltérő kultúrák között is közvetíteni kell. Az egyik nyelv szellemében megformált mondanivalót a másik nyelv szellemének megfelelő formában és stílusban adjuk át. Általában nem szó szerint fordítunk, hanem az elhangzott vagy írott szöveg lényegét, üzenetét juttatjuk el a címzetthez, illetve a befogadóhoz. A ma már legendának számító fordító, tanár és szinkrondramaturg, Hársing Lajos szakmai szemléletmódja, munkássága zsinórmértékül szolgálhat a minőségi munkához. A tanulmányban a fordítás művészetének és technikájának fontosságát, valamint az oktatási folyamatban betöltött szerepét vizsgáljuk Hársing Lajos szellemi hagyatékának tükrében. A különböző nyelvekre, kultúrákra jellemző sajátos stílusú művek, kifejezések, szófordulatok oktatásban történő felhasználása különösen hasznos lehet, mivel ezen fontos ismeretek hiánya megértési nehézségeket okozhat a fordítás és tolmácsolás folyamata során.
Tudományterület / tudományág
bölcsészettudományok > nyelvtudományok
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Könyv része | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
||||||||||||
Kulcsszavak: | fordítás művészete, műfordítás, kulturális környezet, oktatási folyamat, tartalmi hűség, formai hűség, magyar nyelv | ||||||||||||
Felhasználó: | Eszenyi-Bakos Kinga | ||||||||||||
A mű MTMT azonosítója: | 34484516 | ||||||||||||
DOI azonosító: | https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_43 | ||||||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2023. Dec. 19. 15:41 | ||||||||||||
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 08. 14:40 | ||||||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2249 |
Actions (login required)
Tétel nézet |