A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei

Hámori Antal (2023) A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei. In: Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 142-148. ISBN 978-615-6342-76-8

[thumbnail of Hámori.pdf]
Előnézet
Szöveg
Hámori.pdf - Megjelent verzió

Download (215kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A magyar állami szabályozásban, speciálisan is több jogágban (pl. a közigazgatási jogban, a pénzügyi jogban), a vendéglátás területén belül, együttes feltételekkel 2005. október 1-jei hatálybalépéssel, számos módosításon átesve van jelen a felszolgálási díj intézménye, amellyel a vendégek egyre gyakrabban és emelkedő mértékkel, nem ritkán – több vonatkozásban – jogellenesen szembesülnek. A jogsértések ellen fogyasztóvédelmi hatóságként a kormányhivatal is rendelkezik feladat- és hatáskörrel. A jogalkalmazói gyakorlat azonban mind a felszolgálási díj, mind a fogyasztó kérelmezői és ügyféli minősége tekintetében széttartó, részben contra legem és contra constitutionem, a fogyasztó tisztességes hatósági eljáráshoz, döntéshez, indokoláshoz való alapjogát és jogorvoslathoz való alapjogát is sértő. A jogellenes, tisztességtelen hatósági és kereskedelmi gyakorlatok megszüntetése, a jogsértések megelőzése jelentős és aktuális kutatási, publikációs célként is megfogalmazható. Ennek megfelelően a kutatás módszere a vonatkozó joganyag (pl. jogszabályok, jogalkalmazói aktusok), szakirodalom és gyakorlat feltérképezése, számba vétele, vizsgálata, értékelése. E körben – kutatói kérdéseket tartalmazó beadvánnyal is – megkerestem például a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), a pénzügyminisztert (PM), az alapvető jogok biztosát (AJB) és az ügyészséget is – a válaszok a tanulmányban tükröződnek.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > regionális tudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Hámori Antal
Kulcsszavak: felszolgálási díj, vendéglátás, fogyasztóvédelem, ügyfél, kérelmező
Felhasználó: Eszenyi-Bakos Kinga
A mű MTMT azonosítója: 34483454
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_17
Rekord készítés dátuma: 2023. Dec. 18. 10:29
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 08. 11:09
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2223

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet