Izing Orsolya és Hámori Antal (2019) Változik a világ – változzon az etika is? In: Tehetségek a tudomány láthatárán. Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Budapest, pp. 48-64. ISBN 978 615 5607 70 7
Előnézet |
Szöveg
Izing_Orsolya_Hamori_Antal_2019.pdf - Megjelent verzió Download (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
„Már egészen kiskorom óta érdekel a vendéglátás, azon belül a kontaktus a vendég és vendéglátó között. A köztük kialakuló kommunikáció, kapcsolat, bánásmód, a felek akaratérvényesítéseinek módja, jogaik érvényesülésének sikeressége, a vendégek iránti szolidaritás, elhivatottság, előzékenység, kedvesség és segítőkészség teljesülése mindig jóérzéssel töltött el.” „Mindenképpen szerettem volna, ha nagy hangsúlyt kap az a tény, miszerint ez a szakma akkor hoz örömet és sikert a vendéglátónak, ha az hivatástudattal, teljes odaadással és elkötelezettséggel viseltetik munkája és a rábízottak iránt. Ha így teszi, akkor feladatait nem is kötelezettségként éli meg, mert az elismerés, és a szeretet, amit az elégedett vendégektől kaphat, túlmutat a munkáért járó, megszokott jutalmon.” (Izing, 2019.) Véleményünk szerint a téma aktuális, hiszen ahogy minden szakma, a vendéglátás is változik. Azok a körülmények, amelyek a korai vendéglátáshoz adottak voltak, mára jócskán megváltoztak. A tanulmány olyan kérdésekre keresi a választ, mint például: mikor, hol, miért és miként alakulhatott ki a vendégbarátság; milyen szerepe volt az etikának a vendéglátás fejlődésében, illetve, hogy az idők során milyen etikai előírások, törvények születtek, miként befolyásolta ez az emberek mindennapjait, és milyen hatással volt ez a vendéglátásra? A vendéglátásra vonatkozó etikai előírások ismertetéséhez a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a területi kereskedelmi és iparkamarák etikai kódexét, a Vendéglátó vállalkozók etikai kódexét, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének Etikai Kódexét, és az Accor Hotels által összeállított Etikai és Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás Kódexet is segítségül hívjuk. A tanulmányban ezután kifejtésre kerül az Accor Hotels által képviselt hat érték, amelyek által megjelennek azok az etikus magatartásformák, amik a vendéglátásban foglalkoztatottaktól elvárhatók. Arról, hogy milyen az etikus vendéglátó, Lendvai Róbert, a Mercure Budapest City Center, Nagy-Varga Gábor, a Novotel Danube, Matejka Zoltán, az Ibis Centrum Food and Beverage részleg vezetői és Závecz Tímea, a Sofitel Chain Bridge képviselője is szólnak. Az általuk legfontosabbnak ítélt vendéglátóértékek mellett egyéb tulajdonságok és viselkedésformák mindennapokban való megjelenéséről, illetve hiányainak veszélyeiről is tudósítunk. Mindezek alapján rávilágítunk az etikai alapelvek megvalósulásának módjára és mértékére napjainkban a vendéglátók körében, valamint arra, hogy az alapvető vendéglátásetikai normák 49 gyakorlása elengedhetetlen ahhoz, hogy a vendéglátó igazán szívből viseltessen vendégei iránt. Annak érdekében, hogy a vállalkozási hierarchia egyik szereplője se maradjon ki, az Accor Hotels budapesti képviselő házai számára egy kérdőív állt rendelkezésre, igyekezve felkutatni napjaink leggyakoribb etikai hiányosságait, különös tekintettel a vendég-vendéglátó és a vendéglátó-vendéglátó között kialakuló kapcsolatokra. Ennek keretében kérdések például: figyelnek arra, hogy a vendégek mindig az őket illető bánásmódban részesüljenek; elégedettek a munkatársaik irántuk tanúsított viselkedésével; mennyire érzékelik a szálloda erőfeszítéseit, amelyek ezeket a kapcsolatokat hivatottak javítani; mit gondolnak a különböző továbbképzésekről; szívesen veszik a kritikát, tulajdonítanak kellő jelentőséget értékeléseiknek; magas elvárásaik mellett igyekeznek teljesíteni saját kötelességeiket?
Tudományterület / tudományág
társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Könyv része | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
|||||||||
Felhasználó: | Jurcza Tünde | |||||||||
A mű MTMT azonosítója: | 30773833 | |||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2020. Jan. 06. 14:14 | |||||||||
Utolsó módosítás: | 2020. Jan. 06. 14:14 | |||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1578 |
Actions (login required)
Tétel nézet |