Környezeti nevelés a Budapesti Gazdasági Egyetemen - a Green Mentor program tapasztalatai

Dr. Győri Zsuzsanna és Mosolygó-Kiss Ágnes (2018) Környezeti nevelés a Budapesti Gazdasági Egyetemen - a Green Mentor program tapasztalatai. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2018 (3). pp. 111-128. ISSN 2630-886X

[thumbnail of GYORI_Zsuzsanna_MOSOLYGO-KISS_Agnes.pdf]
Előnézet
Szöveg
GYORI_Zsuzsanna_MOSOLYGO-KISS_Agnes.pdf - Megjelent verzió

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A környezeti nevelés fejlődése gyakorlatilag a környezetvédelemről való gondolkodás fejlődésével párhuzamosan zajlott az 1970-es évektől. A környezeti nevelés elméletében és gyakorlatában is interdiszciplináris, hiszen magában foglal természettudományos, társadalomtudományi, alkalmazott tudományi tudást és módszereket is. Emellett, mivel etikai, értékalapú, megjelennek benne humán területek is. Többszintű is, hiszen az egyént, de a közösségeket is formálja: tudatosságot, felelősséget, magatartás-változást implikál mind egyéni, mind társadalmi szinten. A nevelés pedig természetesen nem csak az iskolai oktatást, ismeretátadást foglalja magában, de élethosszig tartó tanulást, szemléletformálást, állandó alkalmazkodást jelent és az erre való képesség, nyitottság kialakítását. Hazánkban a környezeti nevelés a 2000-es évek elejétől egyre fontosabb társadalmi kérdéssé válik. Az emberek egyre többet törődnek helyi, országos és nemzetközi környezeti problémákkal, és a civil szervezetek, valamint kormányhivatalok is folyamatosan részt vesznek a munkában. Ez a tendencia elősegíti az interdiszciplináris kapcsolatok kialakulását, valamint a gyakorlat-orientált módszerek alkalmazását. A tanulmány célja bemutatni egyrészt a környezeti nevelés magyarországi történetét, másrészt az egyetemek ebben betöltött szerepét, harmadrészt az európai együttműködésben, a Budapesti Gazdasági Egyetem partnerségével megvalósított Green Mentor Program magyarországi tapasztalatait. Az olvasó megismerheti a green mentoring folyamatot, annak résztvevőit, feladataikat és szerepeiket, valamint a program leggyakrabban használt módszereit és eszköztárát.

Abstract

The development of environmental education was practically parallel to the development of thinking about the environment from the 1970s. Environmental education is interdisciplinary both in theory and practice, as it includes natural, social and applied sciences’ knowledge and methods. In addition, the areas of humanity also appear in it, as it is ethical, value-based. It is multi-level: it implies consciousness, responsibility, behavioral change both on individual and community level. Education, of course, involves not only school education and knowledge transfer, but lifelong learning, openness and ability for adaptation. In Hungary, environmental education has become an increasingly important social issue since the beginning of the 2000s. People are increasingly concerned about local, national and international environmental problems, NGOs and government agencies are constantly participating in the work. This trend promotes the development of interdisciplinary relationships and the use of practice-oriented methods. The aim of the study is to present firstly the history of environmental education in Hungary, secondly the role of universities in this field, and thirdly the Hungarian experience of the Green Mentor Programme implemented at Budapest Business School. The reader can learn about the green mentoring process, its participants, their tasks and roles, and the most commonly used methods and toolkit of the programme.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Szervezeti egység

Közgazdasági és Módszertani Intézeti Osztály

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Dr. Győri Zsuzsanna10033230
Mosolygó-Kiss Ágnes10034439
Kulcsszavak: környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiája, Green Mentor program
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 3418989
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 15. 16:31
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 10. 13:54
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1021

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet