Harsányi Dávid és Hlédik Erika és Máté Zoltán (2023) Az online borvásárlás jelentősége hazánkban, és változása a pandémia időszakában. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat, 2023 (2. különszám). pp. 3-27. ISSN 2630-886X
Előnézet |
Szöveg
11300-Cikk szöveg-55190-3-10-20231107.pdf - Megjelent verzió Download (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A cikk célja, hogy megvizsgálja az utóbbi évek internetes borvásárlási szokásainak átalakulását, a pandémia hatását hazánkban, a nemzetközi borértékesítés változásainak, az online és offline borértékesítés tendenciáinak kontextusában. A világjárvány kihívást jelentett a borágazat számára is, hiszen számos fogyasztási helyszín nem üzemelt (éttermek, rendezvények), ugyanakkor az online kereskedelem fejlődésével egy értékesítési csatorna megerősödött. A hazai borfogyasztással és borvásárlással foglalkozó kutatások jellemzően adhoc jellegűek, és csupán érintőlegesen foglalkoznak az online rendelésekkel. A Nagy Bor Teszt ugyanakkor 2016-tól azonos kérdéssor alapján, rendszeres online kérdőíves adatgyűjtéssel kíséri figyelemmel a hazai borfogyasztási és borvásárlási szokásokat, így alkalmas lehet az esetleges változások nyomon követésére. Jelen tanulmány a 2016-os, 2018-as és 2021-es adatok alapján vizsgálja az online rendelések alakulását 27993, 8552, illetve 1461 fős mintán azért, hogy a világjárvány előtti és utáni időszakot is össze lehessen vetni. A kutatási kérdések a következők voltak: változott-e a borfogyasztás az utóbbi években, illetve a borbeszerzésben történt-e elmozdulás az online csatorna irányába. Az eredmények azt mutatják, hogy számos más mutató tekintetében nincs jelentős változás, az online borrendelés aránya azonban a pandémia időszakában jelentősen nőtt. Fontos ugyanakkor, hogy a vásárlás összmennyiségében jellemzően nem mutatkozott változás. Az online vásárlásra vonatkozó eredmények arra utalnak, hogy hazánkban is hasonló irányú változások történtek, mint a nemzetközi piacokon.
Abstract
The aim of the paper is to examine the changes in wine consumption habits in the last few years and the effect of the Covid-19 pandemic in Hungary, the changes in international wine trade regarding the online and offline sales trends. The pandemic caused a great challenge for the wine sector, since many consumption premises (restaurants, events) could not be in operation, however, with the development of the online trade a sales channel became stronger. Surveys related to wine consumption and trade in Hungary are usually ad hoc, and barely deal with online shopping. At the same time, the Great Wine Test follow the domestic wine consumption and purchasing habits by the same questionary from 2016, therefore it is suitable to track the possible changes.This study analyses the online buying tendencies based on the 2016, 2018 and 2021 data with a sample of 27993, 8552, and 1461 respectively, to compare the years before and after the pandemic. Research questions were as follows: had the wine consumption been changed in this period and was there any shift towards online wine purchasing. Results show that there are no significant changes in most of the indicators, however, the proportion of online purchasing notably increased in the years of the pandemic. It is important to note that no significant change took place in the total sales volume. Results on online buying habits show that there were similar changes in Hungary to other markets.
Tudományterület / tudományág
társadalomtudományok > közgazdaságtudományok
Kar
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Mű típusa: | Cikk | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szerző publikációban használt neve: |
|
||||||||||||
Kulcsszavak: | Online borrendelés, Borvásárlás változása, Pandémia, Magyarország, Online wine purchasing,, Wine purchasing changes, Covid pandemic, Hungary | ||||||||||||
Felhasználó: | Jurcza Tünde | ||||||||||||
A mű MTMT azonosítója: | 34267425 | ||||||||||||
DOI azonosító: | https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.KSZ.02.01 | ||||||||||||
Rekord készítés dátuma: | 2024. Dec. 19. 08:50 | ||||||||||||
Utolsó módosítás: | 2024. Dec. 19. 08:50 | ||||||||||||
URI: | https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2308 |
Actions (login required)
Tétel nézet |