Future challenges in economics – The evolution of identity economics

Tóth László és Rados Kende (2024) Future challenges in economics – The evolution of identity economics. In: Branding in the academic and business world – Future challenges – BBU Day of Hungarian Science. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 149-155. ISBN 978-615-6342-86-7

[thumbnail of László Tóth, Kende Rados - Future challenges in economics.pdf]
Előnézet
Szöveg
László Tóth, Kende Rados - Future challenges in economics.pdf - Megjelent verzió

Download (308kB) | Előnézet

Abstract

As societies and economies evolve, a need for the development of economic theory also arises. In recent decades, among other subfields, behavioral economics has developed in order to provide a more realistic account of economic decision making than the explanations offered by mainstream economic theories. This new approach put emphasis on human psychology from an individualistic perspective by incorporating the findings of cognitive p sychology into economics. However, behavioral economists have still omitted the observation that economic decisions are embedded into the social environment. Due to the seminal work of Akerlof and Kranton (2000) on identity economics, a new window of oppor tunity has arisen to fill this gap. In our paper, we aim to describe the emerging field of identity economics and outline the current and future challenges it faces before it can exert significant influence on the development of economic theory. We review economics studies that attempt to incorporate findings from the field of psychology, which provide the basis of behavioral economics. Our review finds that from the current strains of study, identity economics will have an important role in the future of e conomics research.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > közgazdaságtudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Tóth László
Rados Kende
Kulcsszavak: identity economics, social identity, theory, social environment, behavioral economics
Felhasználó: Eszenyi-Bakos Kinga
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-86-7_11
Rekord készítés dátuma: 2024. Szep. 09. 11:33
Utolsó módosítás: 2024. Szep. 09. 11:33
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2299

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet