Gazdasági felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók pszichológiai jóllétének vizsgálata egy kérdőíves kutatás tükrében= The psychological well-being of students studying in economic higher education institutions – a questionnaire research

Vágány Judit (2021) Gazdasági felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók pszichológiai jóllétének vizsgálata egy kérdőíves kutatás tükrében= The psychological well-being of students studying in economic higher education institutions – a questionnaire research. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2021 (1). pp. 135-162. ISSN 2630-886X

[thumbnail of Vagany_Judit_multidisz_.pdf]
Előnézet
Szöveg
Vagany_Judit_multidisz_.pdf - Megjelent verzió

Download (725kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A hallgatók mentális egészségének megőrzésére valamint javítására óriási figyelmet kellene fektetni minden felsőoktatási intézménynek. Ennek oka, hogy egy hallgató, a felsőoktatásban töltött évei során, az ébrenléti óráinak közel felét az egyetemen vagy főiskolán tölti. Ez alatt az idő alatt előadásokat hallgat, gyakorlatokon vesz részt és különböző csoportmunkákban tevékenykedik, hogy csak a legjellemzőbb feladatokat említsem. Az egyetemi lét azonban nem csak a hallgatók tudását acélozza meg, hanem jelentős hatást gyakorol az önértékelésükre és énképükre egyaránt. Ez pedig – más perspektívából vizsgálva – befolyásolja az élettel való elégedettségüket és boldogságukat. A felsőoktatási intézmények rangsoraiban a kiemelkedő hallgatói teljesítmények jelentős szerepet töltenek be. Kimagasló teljesítményt pedig (ahogyan az élsportban, úgy az oktatásban is) – a fizikai állóképesség és maga szintű tudás mellett – erős mentális állóképességgel rendelkező hallgatók érnek el. (Fodor & Korényi, 2019; Reinhardt et al., 2019) Különösen izgalmas a mentális egészség kérdésköre a gazdasági felsőoktatásban, melynek keretei között a versenyszellem igen erős. Tanulmányomban egy átfogó kutatás részeredményét mutatom be, mely a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók mentális egészségét, pszichológiai jóllétét vizsgálja. A kutatás egy speciális, validált kérdőív (EPOCH kérdőív) kérdésein alapul, mely nevét az Engagement (elmélyülés), Perseverance (kitartás), Optimism (optimizmus), Connectedness (kapcsolódás) és Happiness (boldogság) kifejezések rövidítéséből kapta. A kérdőív a kutatásban résztvevő hallgatókat ezen szempontok szerint vizsgálja. Kutatási kérdéseim: −Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? −Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… a) a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? b) a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? c) a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között? Kutatási kérdéseim: − Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? − Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… o a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? o a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? o a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között?

Abstract

Since students spend nearly half of their waking hours at university or college, enormous emphasis should be placed on maintaining and improving their mental health. They attend lectures, participate in seminars, and engage in team work on a daily basis, just to mention the most typical tasks. However, students being at university not only deepens their knowledge, but it also has a significant impact on both their self-esteem and self-image. This, in turn, affects their feeling of satisfaction and happiness from a different perspective. Outstanding student performance plays a significant role in the ranking of higher education institutions. It is proven that outstanding performance (both in elite sports and in education) is achieved by strong mental and physical endurance. (Fodor  Korényi, 2019; Reinhardt et al., 2019) The issue of mental health in economic higher education is particularly exciting as here students are highly competitive. In my study, I present the partial results of a comprehensive research regarding the mental health and psychological well-being of students studying in economic higher education. The research is based on the questions of a special, validated questionnaire (EPOCH questionnaire), that is named after Engagement, Perseverance, Optimism, Connectedness, and Happiness. Students participating in the research were examined along these aspects. The questionnaire was completed at seven universities / faculties by 690 full-time and correspondence course students in the first year of undergraduate economics. My research questions are: − What kind of results are achieved by first-year students in terms of the EPOCH questionnaire and in terms of gender? − Can a significant correlation be established… o between the gender of the respondents and the statements examined? o between the place of residence of the respondents and the statements examined? o between the age of the respondents and the statements examined?

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > pszichológiai tudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Vágány Judit10044710
Kulcsszavak: Pszichológiai jóllét, Egyetemi hallgató, Z generáció, EPOCH kérdőív, Kiégés
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 32068651
DOI azonosító: https://doi.org/10.33565/MKSV.2021.01.06
Rekord készítés dátuma: 2021. Aug. 11. 14:14
Utolsó módosítás: 2021. Aug. 11. 14:40
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1797

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet