Fogalmak mentén : hallgatói gondolattérképek alkalmazása oktatási újítás vizsgálatára

Miskolczi Péter és Király Gábor és Kovács Kinga Emese és Lovas Yvette és Pálóczi Bence (2016) Fogalmak mentén : hallgatói gondolattérképek alkalmazása oktatási újítás vizsgálatára. Prosperitas, 3 (2). pp. 111-132. ISSN 2064-759X

[thumbnail of Miskolczi-P.-Kiraly-G.-Kovacs-K.-Lovas-Y.-Paloczi-B.-1.pdf]
Előnézet
Szöveg
Miskolczi-P.-Kiraly-G.-Kovacs-K.-Lovas-Y.-Paloczi-B.-1.pdf - Megjelent verzió

Download (430kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Constant changes in the social and technological environment push teachers in higher education towards innovative methods, the effects of which they have to verify. The article focuses on methodology: it presents a mixed-method approach to an investigation of educational innovation. The research builds on the practice of visual sociology – of diagrammatic elicitation in particular. We collected sociodemographic information and one mind map at both the beginning and the end of the school semester from students. Our data can be analysed both qualitatively and quantitatively, and may help us to answer questions pertaining to the effectiveness of the course, its ability to reduce pre-existing gaps between students, and to the way students thematically organize their knowledge about sociology.

Abstract

A társadalmi és technológiai környezet folyamatos változása arra ösztönzi a felsőoktatás szereplőit, hogy új, korszerű módszereket vezessenek be az oktatási gyakorlatba. Ezen új módszerek eredményességét ellenőrizni is kell. A jelen tanulmány módszertani fókuszú, egy kevert módszertani megközelítést mutat be egy oktatási újítás eredményeinek vizsgálatára. Kutatásunk a vizuális szociológia, szűkebben véve pedig az ábrakészítés gyakorlatára épít. Szociodemográfai alapváltozók és egy-egy, az egyetemi félév elején, illetve végén felvett gondolattérkép segítségével létrehozott adatstruktúránk kvalitatív és kvantitatív feldolgozásra egyaránt alkalmas, és olyan kérdések megválaszolásához nyújt támpontot, mint például: eredményes volt-e a kurzus, csökkenti-e a hallgatók közti kezdeti különbségeket; milyen tematikai elrendezésben gondolkodnak a hallgatók a szociológiáról?

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > szociológiai tudományok

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Miskolczi Péter10059357
Király Gábor10022766
Kovács Kinga Emese
Lovas Yvette
Pálóczi Bence
Kulcsszavak: ábrakészítésen alapuló adatgyűjtés, gondolattérkép, kevert módszertan, oktatáskutatás, tudásteremtő iskola, vizuális szociológia, diagrammatic elicitation, education research, knowledge-creating school, mind map, mixed methods, visual sociology
Felhasználó: Kovács Zsolt
A mű MTMT azonosítója: 3185289
Rekord készítés dátuma: 2018. Dec. 10. 13:52
Utolsó módosítás: 2021. Aug. 30. 13:28
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1081

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet