Hunlywood Európában – a magyar filmipar versenyhelyzete az EU-ban

Valociková Cyntia és Kolnhofer-Derecskei Anita Hunlywood Európában – a magyar filmipar versenyhelyzete az EU-ban. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2018 (4 (Különszám)). pp. 91-108. ISSN 2630-886X

[thumbnail of VALOCIKOVA_Cyntia_KOLNHOFER_DERECSKEI_Anita.pdf]
Előnézet
Szöveg
VALOCIKOVA_Cyntia_KOLNHOFER_DERECSKEI_Anita.pdf - Megjelent verzió

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A film születése Franciaországhoz kötődik, a Lumiere fivérek nevéhez. Akkor még csupán olyan mozgóképek voltak, melyek életből felvett jeleneteket vetítettek le. Később, miután megjelentek az alkotói vénával megáldott rendezők, a mozgóképek impresszionista alkotásokként váltak vásári mulatságokból művészetté az első világháború alatt. Ezzel, a szórakozásnak egy olyan fajtája alakult ki, amely teljesen megváltoztatta az emberek kulturális szokásait. A Lumiere fivérek óta azonban számos formában és minőségben változott a filmművészet. Míg Amerikában alapvetően a szórakoztatóipar egy szerves részét képezi, addig Európában megmaradt a művészet kifejező eszközeként, jelentőségteljes nemzeti értékeket képviselve. Ebben az értelemben tehát, nem csupán egyszerű szórakoztatásról szól, hanem egy olyan kifejezőeszköz, ami sajátos színészi játékot és nyelvezetet használ, hogy hosszas tervezés és munkát követően tehetséges rendezők alkotásai, olykor akár egy nemzetet foglalkoztató aktuális kérdést feldolgozva megszólítsák a közönséget. Ezt követi iparág finanszírozása és a remélhető bevétel is. Ez a helyzet változatlan Magyarországon is, hiszen a magyar filmművészet nem feltétlenül üzleti fogás, hanem a nemzeti kultúra vérkeringésének szerves részét képezi. Az elmúlt pár évben pedig, a magyar filmalkotások határokon átívelő figyelemnek örvendtek. A film, mint kulturális érték megőrzője mindmáig elsődleges feltétele a filmalkotások támogatásának odaítélésében Magyarországon, továbbá a magyar gazdaság jelentőségteljes hányadát is képezi. A 25%-os adókedvezmény és a külföldi koprodukciók fokozódó jelenléte egyre fontosabbá teszi a filmipar részvételét. Azonban, iparághoz híven a filmipar is számos kihívással néz szembe. Ez a tanulmány felvázolja a magyar filmtámogatást és összehasonlítja a magyar filmek versenyhelyzetét egyes európai országokéval. Kutatásunkban alapvetően szekunder adatokra alapozottan vetjük össze a filmiparban szerepet játszó országok jellemzőit a magyar helyzettel. Az összehasonlítások során a statisztika eszköztárával dolgozunk, így nemcsak helyzeti pillanatképet kapunk a magyar filmiparról, de kísérletet teszünk egy előremutató prognózis felvázolására is.

Abstract

The birth of the film is linked to France, especially to the name of the Lumiere brothers. At that time, there were only motion pictures what screened scenes from life. Later, after the turn up of the creatives, films became from a form of a festival treats to valued works during the First World War. This is a kind of entertainment that has completely changed people's cultural habits. But since the Lumiere brothers’ works, filmmaking has changed in many forms and qualities. Filmmaking in America is an integral part of the entertainment industry, while it remains in Europe as an expression of art, representing meaningful national values. Therefore, it is not just a simple entertainment, it is also an expression what use a specific language to treat a current issue of a nation. Hungarian cinematography is not necessarily a business idea but an integral part of the national circulation of the national culture. In the last few years Hungarian film works have received worldwide attention. Most of Hungarian films are supported by the government, so they have an influence on the indicators of deficiency and debts and also have a major role in national judgment. The increasing presence foreign co-productions and the 25% tax preference makes the film industry increasingly important. However, there are many dependable of making a film industry successful. To determine the present situation of the Hungarian film industry, cinematography and financing should be examined. It is a strategic sector, which have a huge influence on Hungary’s position in Europe. This presentation discusses the Hungarian film financing and compare its competitiveness with some of European countries. Using statistical methodology, a competitiveness map can be drawn comparing the European film industry, based on it some new prognosis can be suggested.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > közgazdaságtudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Szervezeti egység

Közgazdasági és Módszertani Intézeti Osztály

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Valociková Cyntia10065174
Kolnhofer-Derecskei Anita10020572
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 3426174
Rekord készítés dátuma: 2020. Júl. 07. 12:44
Utolsó módosítás: 2020. Júl. 07. 12:44
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1045

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet