A bevásárlókosár modelljének alkalmazása a fluidumcsomópontok osztályozására

Hua Nam Son és Gubán Miklós (2014) A bevásárlókosár modelljének alkalmazása a fluidumcsomópontok osztályozására. Prosperitas, 1 (2). pp. 75-87. ISSN 2064-759X

[thumbnail of Hua-Guban.pdf]
Előnézet
Szöveg
Hua-Guban.pdf - Megjelent verzió

Download (244kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

In the paper we show a modeling method for market baskets and its applications in the study of service processes. Te discovery of frequent market baskets, as well as the exploitation of the associations between items is always an interesting topics for the researchers. In the previous studies the purchases and transactions of customers are analysed on the item level. Recently in some researches the customers purchases and transactions have been studied quantitatively: the studies concerned with not only the items, but with the quantity of each item or service that the customers or the clients required, and furthermore, with the structure of the required items or the relationships of the service processes. In this research the modeling method for market baskets based on the quantitative analysis is described and studied further. With an formal description of the model it is shown in this paper that the structure of the items or the relationships of the services required by the customers or the clients can be studied thoroughly in this approach. It is shown also that this approach is suitable for the studies of customers and clients, including their classification. One of the advantages is that, as it is described in this approach, the natural relationships between the required items or services become clearer, if they are considered in a partially ordered, network structure. Some previously-considered problems can be studied in this generalized model with the tools of network theory. In this paper after the description of the explicit representation of frequent market baskets and associations, as well as their computing algorithms we introduce a new concept of customer classification and related d-neighborhood. We show also in this paper a method to define the d-neighborhood between the customer groups or between the nodes in a service process that in some case is more efficient.

Abstract

A cikkben megmutatjuk a bevásárlókosár-modellezést, illetve alkalmazását a szolgáltatási folyamatok vizsgálatában. A gyakori vásárlói kosarak felfedezése, a termékek közötti asszociációs kapcsolatok feltárása a kutatók számára egy vonzó téma. Korábbi vizsgálatokban a vevő vásárlásait, a tranzakciókat elemezték termékszinten. A közelmúltban néhány kutatás a termék mennyisége alapján vizsgálja a vevő vásárlásait, tranzakcióit: nem a vevők által választott termékek vagy az ügyfelek által választott szolgáltatások alapján, hanem a vevők által választott termék mennyisége, illetve az ügyfelek által választott szolgáltatások mennyisége alapján vizsgálja a termékek összességében lévő struktúrát, a szolgáltatási folyamatok szervezését. Jelen kutatásunkban az utóbbi szempontból írjuk le a bevásárlókosár-modellezést. A modell formális leírása után megmutatjuk, hogy a vevő vásárlásait, az ügyfél részére végzett szolgáltatásokat ebben a megközelítésben lehet megvizsgálni. Megmutatjuk, hogy a módszert alkalmazni lehet a vevők, az ügyfelek elemzésére, osztályozására is. A megközelítésnek az az előnye, hogy jobban láthatjuk a tranzakciók közötti természetes kapcsolatokat, amelyeket a modell formális leírása segítségével valóban egy részben rendezés, háló jellegű struktúrával lehet jellemezni. Ebben az általánosabb modellben hálóelméleti eszközökkel újravizsgálunk néhány ismert kérdést. A gyakori bevásárlókosarak és az asszociációs szabályok explicit reprezentációja, illetve az azok felfedezésére alkalmas algoritmusok ismertetése után bevezetjük a vásárlóklasszifikáció és a legközelebbi szomszéd módszerének újabb fogalmát. Megmutatunk egy módszert, amely szerint valamely esetben gyorsabban lehet meghatározni a termékkészlet, illetve a szolgáltatási folyamatban lévő csomópontok közötti d-szomszédságot.

Tudományterület / tudományág

műszaki tudományok > informatikai tudományok
természettudományok > matematika- és számítástudományok
társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Szervezeti egység

Gazdaságinformatika Intézeti Tanszék

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Hua Nam Son10022885
Gubán Miklós10011931
Kulcsszavak: Vásárlói kosár, Gyakori termékek, Asszociációs szabály, Osztályozás, Market basket, Frequent item, Association rule, Classification
Felhasználó: Kovács Zsolt
A mű MTMT azonosítója: 2791944
Rekord készítés dátuma: 2016. Jan. 21. 14:28
Utolsó módosítás: 2021. Aug. 30. 12:21
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/725

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet