A Sharing Economy hatása a hazai szálláshelyekre

Karakasné Morvay Klára (2016) A Sharing Economy hatása a hazai szálláshelyekre. In: Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok. Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály, Budapest, pp. 57-77. ISBN 9786155607219

[thumbnail of 4_Karakasne.pdf]
Előnézet
Szöveg
4_Karakasne.pdf - Megjelent verzió

Download (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az internet fejlődésével és a mobil technológiák elterjedésével olyan platformok alakultak ki, amelyeken könnyen és gyorsan lehet kommunikálni és információkat megadni. Ezek segítségével olyan virtuális piacok jöttek létre, melyek megváltoztatták az eddigi értékesítési módszereket. Az új szolgáltatók – jutalék ellenében – egyszerűvé teszik a kereslet és a kínálat egymásra találását. A „sharing economy” a szálláshely szolgáltatásban is megjelent, a nyugati nagyvárosok után Budapesten is jelentős számban kínálnak lakásokat az Airbnb-n keresztül. Jelen cikk ennek az új jelenségnek a megjelenését, és a hagyományos szálláshelyekre gyakorolt hatásokat vizsgálja. Az egyik budapesti kerületben készült felmérés és interjúk szolgáltatják a hátteret, amelyet a nemzetközi gyakorlat rövid áttekintése alapoz meg. A következő kérdésekre keressük a választ: Hogyan működik és mi az újszerű a megosztásos gazdaságban? Hogyan jelenik meg a szálláshely szolgáltatásban? Milyen módon érinti a már piacon lévő szálláshelyeket az új jelenség? Milyen versenyfeltételek mellett működik a sharing economy a szálláshely piacon? Az eredmények azt mutatják, hogy exponenciálisan nő Budapesten az Airbnb szálláshelyek száma, melyeket zömében magasan iskolázottak működtetnek. A vendégkör nem a legfiatalabbak közül kerül ki, és nem az ár jelenti a legfontosabb vonzerőt számukra. A hagyományos szálláshelyek közül leginkább a panziók, hostelek és alacsonyabb kategóriás szálláshelyek érzik az elszívó hatást. Az Airbnb szállások mintegy 75-80 %-a feketén üzemel, ami az adóelkerülés mellett jelentős piaci előnyöket is hordoz magában. A hagyományos szolgáltatók nehezményezik a versenyfeltételek ilyen aránytalanságát.

Abstract

Nowadays with the development of internet and the proliferation of mobile technologies, many platforms have emerged, which help the easy and quick communication and information providing. Many virtual markets were created and that have totally changed the existing distribution methods. The new service providers – of course for an extra fee - make it easy for supply and demand to find each other. The "sharing economy" appeared in the accommodation services - after the Western metropolises - also in Budapest where a significant number of homes offered through Airbnb. This article characterises this new phenomenon and investigates the effects on traditional accommodation. After a brief overview of international theory and practice, the results of a survey (which was made in one of the districts of Budapest) and some personal interviews will provide the background. The following questions to be answered: How the sharing economy works and what is it? What kind of platforms and role players appeared in the accommodation service? In what way this new phenomenon affects the operation of the already existing hotels and other accommodation units? Under what conditions does the sharing economy compete on the hotel market? The results show that the number of Airbnb accommodations in Budapest exponentially increases, which are mostly run by highly educated persons. The clientele is not the youngest one, and the price is not the main attraction for them when choosing a place to stay on their holidays. Mostly the low quality traditional hotels, boarding houses, hostels and tourist hotels feel the suction effect of the new role players. Around 75-80% of Airbnb accommodations are operating illegally, which brings them significant market advantages by tax avoidance. The hotels and some associations resent the disproportionate nature of such competitive conditions.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Karakasné Morvay Klára10035408
Kulcsszavak: Sharing economy, AirBnB, Szálloda, Versenyfeltételek,, Gazdasági hatások
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 3102972
Rekord készítés dátuma: 2019. Már. 04. 10:16
Utolsó módosítás: 2020. Aug. 28. 11:30
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1180

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet