Az értéktári munka pedagógia vonatkozásai és jó gyakorlata

Vácziné Takács Edit és Benkei-Kovács Balázs (2023) Az értéktári munka pedagógia vonatkozásai és jó gyakorlata. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat, 2023 (Különszám 1). pp. 166-190. ISSN 2630-886X

[thumbnail of 2023_ksz1_Vaczine Takacs_Benkei-Kovacs.pdf]
Előnézet
Szöveg
2023_ksz1_Vaczine Takacs_Benkei-Kovacs.pdf - Megjelent verzió

Download (691kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A helyi értéktárak számon tartása, az értékek gyűjtése és életben tartása alapvetően közösségszervezői–közművelődési feladatkör, melyhez a Nemzeti Művelődési Intézet szakmai háttértámogatást nyújt a 2012. évi hungarikum törvény szabályozása alapján. Tanulmányunkban a területen megvalósult jógyakorlatok közül tartalomelemző módszerekkel veszünk górcső alá fél tucat jógyakorlatot, fogalmi elemzésünket ezek részletes bemutatására építjük. Fő célunk, hogy az esetpéldák sajátosságait elemezve egy általános érvényű tanulási klasztert állíthassunk fel, amelyben elkülöníthetően kirajzolódnak a lakosság körében megjelenő tanulási típusok az értéktári munka és az értékközvetítő gyakorlatok tükrében. Elméleti háttérként feldolgozásra kerülnek az értékőrzésnek, továbbá az informális és nem formális tanulás fogalmi hátterei. Az értéktári munkához kapcsolódó funkciók és feladatok, valamint a közösségépítés mellett a helyi értékek kulturális gazdaságfejlesztő lehetőségei külön figyelmet kapnak. Tematikus vizsgálatunk eredményeként a kulturális tanulás típusainak gazdagításához kívánunk hozzájárulni.

Abstract

The preservation of local values, the collection of them, and the process of making them live in communities are belonging to the sphere of the community culture, in the work of the cultural community organizers. That task is seconded in the life of the professionals of the field in Hungary by the National Institute of Culture (NMI), following the prescription of the 2012 law on Hungaricums. In our study, we are analyzing the best practices realized in the field of the value preservation, with qualitative method: we are highlighting the learning characteristics of value collection practices, based on the detailed examination of a limited sample. Our main goal is to identify such learning patterns within that field, which can be generalized, describing the different way of cultural learning which accompany the inhabitants while meeting and collecting local values or transferring or acquiring customs. We are giving as theoretical background the fundamental principles, definitions and methodologies from the field of value collection, as well the concepts of informal and non-formal learning. The functions and tasks, which should be accomplished in the community work on local values, and also the potential effects for economic development of cultural values, receiving a special emphasis in the paper. As results of our small scaled qualitative study, we are proposing new clusters, for enriching the field of study of the cultural learning.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Vácziné Takács Edit10046272
Benkei-Kovács Balázs10038862
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 34065782
DOI azonosító: https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.KSZ.01.07
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 16. 18:17
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 16. 18:17
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2267

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet