Turisztikai vonzerők, vagy közösségépítő hagyományok újragondolása a falusi turizmusban

Szalók Csilla és Petykó Csilla és Schlutz Éva (2023) Turisztikai vonzerők, vagy közösségépítő hagyományok újragondolása a falusi turizmusban. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat, 2023 (Különszám 1). pp. 117-144. ISSN 2630-886X

[thumbnail of 2023_ksz1_Szalok_Petyko_Schultz.pdf]
Előnézet
Szöveg
2023_ksz1_Szalok_Petyko_Schultz.pdf - Megjelent verzió

Download (849kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A rendszerváltás éveiben újra indított falusi turizmus meghatározásában, vonzerőjében fontos szerepet kapott a magyar falvak néphagyományt felelevenítőtörekvése. A falvak élelmiszertermelő tevékenységéhez olyan események kapcsolódtak, amelyek megismerése a városi emberek számára turisztikai vonzerőt jelentettek. A társadalmi, gazdasági fejlődés azonban mára jelentős változást eredményezett és mind az árutermelésben mind az ehhez kapcsolható hagyományőrzésben teljes átalakulás figyelhető meg. A falvak földtulajdonanéhánygazda birtokábakoncentrálódott,míg a termesztett növényi kultúrák száma drasztikusan csökkent. Ezzel együtt a gazdálkodáshoz köthető néphagyományok száma is fogyóban van. Indokolt tehát, hogya falusi hagyományokra épülő,közösségformáló falusi turizmus újragondolásáta figyelem központjába állítsuk. Az elmúlt 30 év kutatási eredményei azt mutatják, hogya falusi turizmus népi értékeinek megőrzése nem kapott elegendő figyelmet. A fejlesztések elsősorban a szállásfejlesztést preferálták és a hagyományápolás háttérbe szorult.Fontos tehát, hogy az újragondolást tettek kövessék és az elődeink által ránk hagyott természeti, szellemi, kulturális örökségünket megőrizzük. A kutatás azoknak a hiányosságoknak a feltárását tartotta szem előtt, amelyek a jelen helyzet kialakulásához vezettek és igyekezett megoldást találni a sikeresen újra indított falusi turizmus túlélési esélyeinek növelésére. A még élő hagyományok megóvása nemzeti kincsként kezelendő, amely biztosítani tudja a falvak turisztikai vonzerőjét, a közös gondolkodáson alapuló falusi közösségek továbbélését! A falusi turizmus kínálatának tematizálása, és egy eredményesebb marketing tevékenység nagyobb turistaérkezést generálna, hozzájárulhatna a hátrányos helyzetű vidéki térségek felzárkóztatásához, a fenntarthatósági célok eléréséhez

Abstract

The efforts to revive the folk traditions of Hungarian villages played an important role in the definition and attractiveness of rural tourism, which was rebooted during the years of the regime change. The food production activities of the villages were connected to special events, which were tourist attractions for theurbanites from the cities. However, the social and economic development has now resulted in a significant change, and a complete transformation can be observed in both the production of goods and in the related preservation of heritage.The land ownershipof the villages became concentrated in the hands of only a few farmers, while the number of cultivated crops drastically decreased. At the same time, the number of folk traditions related to farming also reduced dramatically. It is therefore justified to consider the rethinking of community-building rural tourism based on village traditions as integrally important. The research results of the last 30 years show that not enough attention has been paid to the folk values of rural tourism. Developments mainlyfavouredthe development of accommodation, and thus the preservation of traditions was pushed into the background.It is therefore important that this rethinking is followed by sound actions, and that we preserve the natural, spiritual,and cultural heritage left to us by our predecessors. The research aimed at uncovering the gaps and shortcomings that led to the current situation and attempted to find solutions to enhance the survival chances of the successfully rebooted rural tourism. The preservation ofthe still-living traditions should be treated as a national treasure, which can ensure the touristic appeal of the villages and the continued existence of rural communities based on common thinking! Thematizationof the rural tourism offers and more effective marketing activities would generate more tourist arrivals, hence contributing to disadvantaged rural areas catching up and achieving sustainability goals.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Szalók Csilla10034695
Petykó Csilla10027617
Schlutz Éva10059290
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 34065762
DOI azonosító: https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.KSZ.01.05
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 16. 17:52
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 16. 17:52
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2264

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet