Literacy for the future! - Lessons from foresight case studies

Gáspár Tamás (2023) Literacy for the future! - Lessons from foresight case studies. In: Foresight in Research. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 6-14. ISBN 9786156342560

[thumbnail of BGEkn2023_kötet_konferencia_2023_final edited-6-14.pdf]
Előnézet
Szöveg
BGEkn2023_kötet_konferencia_2023_final edited-6-14.pdf - Megjelent verzió

Download (841kB) | Előnézet

Abstract

Doing foresight is not common sense; neglecting foresight is a loss of a part of reality. Being future literate, using futures consciously for specific purposes is an emerging necessity for people, mainly in business practice and education. This paper shows that the skill to use futures is available and can be developed. Ten case studies on different adaptations of strategic foresight are compared in terms of their topics, use of the future and the methods and techniques to be adapted. The case studies – most of them PhD student research – are apprentice exercises to develop, learn, and experience using futures. The results show that the use of closed and semi-closed Anticipation for the Future (preparing and planning) are still dominant, while the methods and tools get new understandings and very creative combinations to use.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Gáspár Tamás
Kulcsszavak: futures literacy, strategic foresight, case studies
Felhasználó: Eszenyi-Bakos Kinga
A mű MTMT azonosítója: 34429413
DOI azonosító: https://doi.org/10.29180/9786156342560_1
Rekord készítés dátuma: 2023. Dec. 11. 12:20
Utolsó módosítás: 2023. Dec. 11. 15:22
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2200

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet