A nemzeti kultúra és a szervezeti kultúra egymáshoz való viszonyulása a nemek közti egyenlőség aspektusában

Tatár-Kiss Klára (2020) A nemzeti kultúra és a szervezeti kultúra egymáshoz való viszonyulása a nemek közti egyenlőség aspektusában. Prosperitas, 7. (3). pp. 21-47. ISSN 2786-4359

[thumbnail of 2020-3 Tatár-Kiss.pdf]
Előnézet
Szöveg
2020-3 Tatár-Kiss.pdf - Megjelent verzió

Download (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A női vezetők arányát tekintve a nemek közti egyenlőség az összes intézkedés ellenére sem valósult még meg globális szinten. Kutatásomban a nemzeti kultúra és a vállalati kultúra interszekcionális kapcsolatát vizsgálom azzal a céllal, hogy az egyenlőtlenség mögött meghúzódó kulturális dimenziókat, értékeket feltárjam. Kutatásom központi kérdése, hogy a nemzeti és a vállalati kultúra miként viszonyul egymáshoz a maszkulin-feminin értékek tekintetében, továbbá, hogy az értékek esetleges ütközése során vajon a vállalati kultúra győzedelmeskedik-e, és a globális értékrend kerül előtérbe a leányvállalatoknál, vagy a nemzeti kultúra felülírja a vállalat kultúráját. A felvetés vizsgálatára egy kilenc országot lefedő nemzetközi összehasonlító vizsgálatot folytatok. A kutatás konklúziója, hogy egy nagyon erős, fentről irányított, femininnek vallott – de maszkulin alapokra helyezett – vállalati kultúra képes felülírni a nemzeti kultúra maszkulin-feminin mivoltát, legalábbis a felszínen. Ez pedig azt jelenti, hogy a vizsgált multinacionális nagyvállalaton belül az adott nemzet női vezetőkről alkotott kollektív értékrendje másodlagos, azaz, a szervezeti kultúra az elsődleges befolyásoló tényező a nemek közti egyenlőség tekintetében.

Abstract

As far as the proportion of women in leadership positions is concerned, gender equality has failed to realise despite all efforts on a global scale. This study examines the intersectional relationship between national culture and company culture in an attempt to uncover the cultural dimensions and values fostering gender inequality. The central question of the study is to analyse in what ways national culture and company culture are related in terms of masculine and feminine values. The study also tries to answer the following questions: is it company culture that dominates in the case of a clash of values between the national culture and company culture, is it global values that will dominate over values held by subsidiaries, or will national cultures override company culture? The research conducted in the scope of this study extends to nine countries through an international comparative study. The findings of the paper are as follows: a very strong, top-down managed company culture considered feminine but based on masculine grounds can override the masculine-feminine nature of national culture, apparently minimally on the surface. This, in turn, means that within the examined multinational company the collective value judgement about leading women of a certain nation is of secondary importance, i.e. with respect to gender equality, company culture is the primary source of impact.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Külkereskedelmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Tatár-Kiss Klára10067355
Kulcsszavak: nemek közti egyenlőség, női vezetők, szervezeti kultúra, nemzeti kultúra, multinacionális vállalat
Felhasználó: Hargitai-Lőrincz Andrea
A mű MTMT azonosítója: 31905063
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 08. 14:33
Utolsó módosítás: 2023. Jan. 30. 10:59
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1732

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet