
A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA
Miért tartják egyes közép- és kelet-európai kormányok tiszteletben 

a sajtó szabadságát – és mások miért nem?

Bajomi-Lázár Péter
(Budapesti Gazdasági Főiskola Társadalomtudományi Intézet, 

Médiakutató című folyóirat)

ÖSSZEFOGLALÓ

Miért rosszabb a sajtószabadság helyzete általában Közép- és Kelet-Európában, mint álta-
lában Nyugat-Európában? Miért különbözik a sajtószabadság helyzete az egyes közép- és 
kelet-európai országokban, illetve azokon belül a különböző időszakokban? E kérdésekre 
a pártrendszerek és a médiarendszerek közötti összefüggések feltárásával keresek választ. 
Az első kérdést vizsgálva úgy érvelek, hogy a fi atal demokráciák fi atal pártjai nélkülözik a 
pártépítéshez és a pártszervezéshez szükséges forrásokat, amelyeket az állam és a média 
gyarmatosításával és kizsákmányolásával pótolnak; a média megszállása magyarázza, 
hogy a sajtószabadság helyzete általában rosszabb Keleten, mint Nyugaton. A közép- és 
kelet-európai régión belül a sajtószabadság helyzetében térben és időben megfi gyelhető 
variációkat a média gyarmatosításának különböző mintázataival magyarázom: minél cent-
ralizáltabbak a kormányzó pártok döntéshozó mechanizmusai, annál nagyobb az egypárti 
médiagyarmatosítás valószínűsége, és minél decentralizáltabbak a döntéshozó mechaniz-
musaik, annál nagyobb a többpárti médiagyarmatosítás valószínűsége. A média egypárti 
gyarmatosítása jobban korlátozza a sajtószabadságot, mint a média többpárti gyarmatosí-
tása. Más szavakkal: posztkommunista kontextusban minél gyengébb a kormány, annál 

erősebb a média.*

Kulcsszavak: kartellpárt Q klientizmus Q pártrendszerek Q sajtószabadság

BEVEZETÉS: KÁDEREK, KLIENSEK ÉS KARTELLPÁRTOK

Lengyelországban a 2005 szeptemberében tartott országgyűlési választást a 
Törvény és Igazság párt (PiS), valamint két leendő koalíciós partnere, a Len-

* Írásom alapja a PARTY COLONISATION OF THE MEDIA IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE címmel nem-
régiben megjelent könyvem (Budapest & New York, Central European University Press, 2014). 
Az itt magyarul olvasható gondolatok egy része megjelent az East European Politics & Societies 
folyóiratban (Vol. 27, No. 1, 67–87, February 2013) THE PARTY COLONISATION OF THE MEDIA. THE CASE 
OF HUNGARY címmel, illetve megjelenés előtt áll a Central European Journal of Communication fo-
lyóiratban (Vol. 8, No. 1, 2015) EXPLAINING VARIATIONS IN MEDIA FREEDOM címmel, valamint a Media 
and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective című kötetben POLITICAL ACTORS 
AND THE COLONISATION OF THE MEDIA cím alatt (ed.: Jan Zielonka, Oxford University Press, 2015). E 
közlés célja az, hogy fontosabbnak gondolt érveimet magyarul is elérhetővé tegyem.

Politikatudományi Szemle XXIV/1. 58–82. pp. © MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont



59

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

gyel Köztársaság Önvédelme és a Lengyel Családok Ligája nyerte. Az új par-
lamenti többség egyik első lépéseként új törvényt fogadott el, amely újraírta a 
médiahatóság, a Nemzeti Műsorszolgáltatási Tanács tagjainak kinevezési sza-
bályait. A következő hetekben a tanács régi tagjait felmentették, helyükre úja-
kat neveztek ki. Az új tagok kivétel nélkül az új kormánypártokhoz kötődtek. 
Például a testület új elnöke, Elżbieta Kruk korábban a PiS egyik helyi szerve-
zetét vezette, egyik új tagja, Witold Kołodziejski a PiS varsói tanácsának dol-
gozott, másik új tagja, Tomasz Borysiuk a Lengyel Köztársaság Önvédelme 
párt parlamenti képviselőjének fi a volt. Kazimierz Marcinkiewicz és Jarosław 
Kaczyński kormányai alatt a Lengyel Televízió felügyelő bizottságának kilenc 
tagjából öt a kormánypártokhoz kötődött; a testület elnöke, Janina Goss ko-
rábban a PiS egyik helyi szervezetének pénztárnoka volt. A Lengyel Televízió 
kuratóriumának öt tagja közül három kapcsolódott a PiS-hez; elnöke, Andrzej 
Urbański azelőtt Lech Kaczyński elnök tanácsadójaként dolgozott. 2006 má-
jusában Bronisław Wildsteint nevezték ki a Lengyel Televízió elnökének, aki 
a PiS-t vezető Jarosław Kaczyńskival folytatott megbeszélés után fogadta el a 
posztot. A Lengyel Televízió hírszerkesztőségének régi vezetőjét, Robert Ko-
zakot elbocsátották, a vezető pozíciókat a Kaczyński-fi vérekhez közeli újság-
írók töltötték be. A hírszerkesztőség új vezetőhelyettesét Janusz Kaczmarek 
igazságügyi miniszter olyan szerkesztőként ajánlotta Urbański fi gyelmébe, aki 
„majd nekünk dolgozik”. A volt televíziós újságíró, Jacek Żakowski szerint: „A 
közszolgálati média vezető pozícióit a PiS olyan politikai kommentátorok kö-
zött osztotta szét, akik a választási kampány alatt a pártot támogatták”1 (Klim-
kiewicz, 2007; Głowacki, 2008; Krajewski, 2008).

A volt kommunista (vagy volt államszocialista) Lengyelországot elemzők 
szerint olyan politikai kultúra jellemzi, amelynek „alapját a klientizmus és a 
személyes kapcsolatok” jelentik (Gwiazda, 2008: 806.), és amelynek része az 
is, hogy „a közmédia pozícióit gyarmatosítják” (Sula, 2008: 153.), olyannyira, 
hogy „a Kommunista Párt egyetlen nómenklatúrájának helyét többpárti nó-
menklatúra vette át. [...] A folyamatot Kaczyński pártja gyorsította fel, amely 
listát készített azokról a jelöltekről, akik az adminisztrációban szerepet vállal-
hattak” (Dobek-Ostrowska, 2012: 42ff). A 2005-ös kormányváltást követő 
években a Freedom House és a Reporters Without Borders leminősítette a saj-
tószabadság lengyelországi helyzetét.

Mindez nem lengyel sajátosság. Számos volt kommunista országban talá-
lunk példát arra, hogy az új parlamenti többség új médiatörvényt fogad el, majd 
– egy új nómenklatúra-rendszer segítségével – megszállja a médiahatóságot, 
a közmédiát és időnként a nemzeti hírügynökséget, ami azután a sajtószabad-
ság helyzetének romlásához vezet. A közép- és kelet-európai fi atal demokrá-
ciák új pártjainak többsége szükségszerűen felülről szervezve, tömegbázis nél-
kül jött létre. Társadalmi kapcsolataik – legalábbis kezdetben – gyengék voltak. 



60

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

E pártok nélkülözték a pártépítéshez, a pártszervezéshez, a választási kampá-
nyokhoz és a választókkal való folyamatos kapcsolattartáshoz szükséges for-
rásokat. Hogy e nehézségeket kezeljék, formális döntéshozatali mechanizmu-
saikat centralizálták, forráshiányuk csökkentése érdekében pedig megszállták 
az államot és a médiát, s az így az ellenőrzésük alá vont forrásokkal honorál-
ták kádereik és kliensek pártépítő munkáját. Michels Politikai pártok című köny-
ve (1911/2001) óta politikatudományi axióma, hogy a pártok – a pártokon belül 
pedig a pártvezetők – hatalmuk maximalizálására és pozíciójuk stabilizálásá-
ra törekednek: az „oligarchia vastörvénye” szerint a párt idővel eszközből céllá 
válik. A pártok és az állam közötti szimbiózist, vagyis az állami forrásokra tá-
maszkodó kartellpárt megjelenését nemcsak Közép- és Kelet-Európában (pél-
dául Karasimeonov–Lyubenov, 2007; Sula, 2008), hanem Nyugat-Európában 
is megfi gyelték (Katz–Mair, 1995). Ám – mint látni fogjuk – a fi atal, konszoli-
dálódó (vagy épp dekonszolidálódó) demokráciákat jobban jellemzi, mint a 
konszolidált demokráciákat.

RENDSZERVÁLTÁS ÉS SAJTÓSZABADSÁG

A sajtószabadság megteremtése a rendszerváltás előtt valamennyi kommunis-
ta országban a demokratikus ellenzékek egyik kulcstörekvése volt, az 1989–91-
es változások pedig véget vetettek a pártállamok média feletti monopolisztikus 
ellenőrzésének. A sajtószabadság kikiáltása és törvénybe foglalása azonban 
nem feltétlenül jelentette a sajtószabadság konszolidációját is. Hiába hoztak az 
immár demokratikusan választott parlamentek formálisan demokratikus mé-
diatörvényeket, hiába teremtették meg mindazokat az intézményeket, ame-
lyeknek feladata az lett volna, hogy megvédjék a közmédia politikai függet-
lenségét, hiába privatizálták a sajtó nagy részét, hiába engedélyezték a kereske-
delmi rádiók és tévék működését, megteremtve a sokszínű tömegtájékoztatás 
lehetőségét, a sajtószabadság újra és újra csorbult az 1990-es és a 2000-es évek-
ben. A legkülönbözőbb – régi és új, bal- és jobboldali – politikai elitek egyaránt, 
de nem egyforma mértékben igyekeztek nyomást gyakorolni a médiára, gya-
korta szorosan együttműködve a hazai üzleti befektetőkkel. Számos elemző 
sajtószabadság-defi citről számol be a régió különböző országaiban, és azt írja: a 
hírmédia teljesítménye egyaránt elmaradt a normatív várakozásoktól és a nyu-
gat-európai hírmédia teljesítményétől (Paletz et al., 1995, Sparks–Reading, 
1998; Gunther–Mugham, 2000; Gross, 2002; Sükösd–Bajomi-Lázár, 2003; 
Paletz–Jakubowicz, 2003; Czepek et al., 2008; Klimkiewicz, 2010; Jakubowicz, 
2012). Például Trionfi  (2001: 49.) szerint: „Kétségtelen, hogy a kommunista 
rendszer bukása óta a sajtószabadság jelentős fejlődésen ment keresztül Közép- 
és Kelet-Európa új demokráciáiban. Mégis, az újságírók folyamatosan olyan 



61

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

törvényekbe és gyakorlatokba ütköznek, amelyek komolyan korlátozzák a szó-
lásszabadságot és az információk szabad folyását. [...] A rágalmazástól a nem-
zetbiztonságig, a magántitoktól a bírói intézkedéssel szembeni engedetlen ségig 
a törvényeket gyakran használják olyan információk és vélemények eltitkolá-
sára, amelyeknek alapvetően napvilágra kellene kerülniük. [...] Kellemetlen 
riportok megjelenésének megakadályozásához gyakran alkalmaznak fi zikai 
erőszakot, fenyegetést és megfélemlítést. Ráadásul a független média fi nan-
szírozásának hiánya és a médiatulajdon koncentrációja is bénítóan hat.”

Valamennyi médium közül a közszolgálati televízióra nehezedett a legna-
gyobb politikai nyomás (Dragomir 2005). Mint Dragomir és Thompson (2008: 
39.) írja: „A politikai elitek számos [közép- és kelet-európai] országban igye-
keznek az ellenőrzésük alatt tartani a közszolgálati médiát. [...] Nyíltan arra 
törekednek, hogy befolyást szerezzenek felette, rendszerint úgy, hogy a híve-
iket delegálják a média irányító testületeibe. [...] A Lengyel Televízió felügyelő 
bizottságának tagjait ma is a pártok képviselői közül választják, szakmai ta-
pasztalatuk nincs. Köztük találjuk egy helyi lovarda tulajdonosát, a varsói pol-
gármester közeli ismerősét, valamint a volt miniszterelnök édesanyjának 
gyógyfűszállítóját. A Román Televízió testületét ugyanazokkal a mechaniz-
musokkal választják ki, amelyek politikai pórázon tartják az intézményt.”

1. ábra. A sajtószabadság átlagos mértéke Közép- és Kelet-Európában (CEE), illetve nyu-
gat Európában (WE), 1993 és 2012 között a Freedom House történelmi sajtószabadság-
indexe alapján2

E kvalitatív értékeléseket megerősítik a sajtószabadság állapotát mérő kvan-
titatív vizsgálatok is. A Freedom House 1993 és 2012 közötti időszakot tükrö-
ző sajtószabadság-indexe szerint a sajtószabadság helyzete rosszabb volt az 



62

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Európai Unió keleti tagállamainak többségében, mint a nyugatiak többségé-
ben (lásd az 1. ábrát).3 Általában a médiarendszerek és különösen a sajtósza-
badság helyzete természetesen különbözik az egyes volt kommunista orszá-
gokban. Az elemzők a média kontextusában ezért nemegyszer „posztkommu-
nizmusokról” (multiple post-communisms, Jakubowicz–Sükösd, 2008: 25.) vagy 
„széttartó utakról” (divergent paths, Mungiu-Pippidi, 2013: 40.) beszélnek. 
Közép- és Kelet-Európa országai nem egyetlen modellt, hanem „kevert, hib-
rid, heterogén, dinamikus régiót” alkotnak (Balčytienė, 2013: 32.).

A Freedom House részletes adatai szerint a médiaszabadság helyzete vi-
szonylag jó volt a Cseh Köztársaságban, Észtországban, Lettországban, Len-
gyelországban és Litvániában, közepes volt Magyarországon (2010-ig, amikor 
a szervezet leminősítette), Szlovákiában és Szlovéniában, és rossz volt Bulgá-
riában és Romániában. A Freedom House történelmi sajtószabadság-indexe 
azt is elárulja, hogy az egyes volt kommunista országokban az idő multával 
nagymértékben változott a sajtószabadság helyzete – különösen a kormány-
váltások után. A sajtószabadság viszonylag rossz helyzetét az elemzők általá-
ban azzal magyarázzák, hogy a médiatörvények rosszak, gyakorlati megva-
lósításuk pedig még rosszabb – vagyis a sajtószabadság helyzete akkor javulna, 
ha jobb médiatörvényeket gondosabban ültetnének át a gyakorlatba (Dragomir, 
2005; Jakubowicz, 2012).

Miért rosszabb a sajtószabadság helyzete általában Közép- és Kelet-Euró-
pában, mint általában Nyugat-Európában? Miért különbözik a sajtószabadság 
helyzete az egyes közép- és kelet-európai országokban, illetve azokon belül a 
különböző időszakokban? Az alábbiakban erre a két kérdésre keresek választ.

A sajtószabadság helyzetét közép- és kelet-európai kontextusban számos 
különböző tényező befolyásolhatja. A sajtószabadság konszolidációjához legalább 
az alábbi feltételeknek kell teljesülniük (Bajomi-Lázár, 2008):

– intézményes feltételek (vagyis demokratikus médiatörvények, médiaha-
tóságok és egyéb médiaintézmények, lásd Milton, 1997),

– kulturális feltételek (vagyis politikai konszenzus arról, hogy a sajtósza-
badság és a főszabály és a cenzúra a kivétel, lásd Hall–O’Neil, 1998; 
Jakubowicz, 2003),

– attitudinális feltételek (vagyis a választók sajtószabadság iránti elkötele-
zettsége, lásd Downing, 1996),

– professzionális feltételek (vagyis szakmai konszenzus az újságírók köré-
ben a kritikus újságírás elsőbbségéről, lásd Vajda, 2001),

– üzleti feltételek (vagyis konszenzus a tulajdonosok körében arról, hogy a 
média inkább gazdasági, mint politikai befektetés, lásd Štětka, 2012; 
Örnebring, 2012),

– gazdasági feltételek (vagyis erős hirdetési és közönségpiac, lásd Sparks, 
2012), és



63

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

– „külső” feltételek (vagyis az olyan politikai aktorok aktív szerepvállalása 
a sajtószabadság tiszteletben tartása érdekében, mint például Európai 
Unió, lásd Rupnik–Zielonka, 2013).

A sajtószabadság konszolidációját vagy dekonszolidációját az magyaráz-
hatja, hogy a fenti feltételek mennyiben teljesülnek vagy nem teljesülnek. Minél 
több tényező minél nagyobb mértékben teljesül, annál stabilabb a sajtósza-
badság helyzete.

A fenti feltételek többsége az idő múltával csak keveset változik. Kettő kö-
zülük ugyanakkor meglehetősen gyakran módosul: mivel az új kormányok 
hajlamosak új médiatörvényeket kezdeményezni és új médiafelügyeleti szak-
embereket kinevezni, az intézményes és a kulturális feltételek gyorsabban 
változnak – vagyis a médiatörvények és azok gyakorlatba való átültetése gyak-
rabban módosul –, mint a sajtószabadság többi közvetlen feltétele. Az alábbi-
akban azt is vizsgálom, hogy e két feltétel változása miként magyarázza a saj-
tószabadság rövid távú változásait néhány közép- és kelet-európai országban.

AZ ÁLLAM ÉS A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

Először Siebert, Peterson és Schramm (1956/1963: 1.) fogalmazta meg azt a té-
telt, hogy „a sajtó mindig felveszi azoknak a társadalmi és politikai struktú-
ráknak a formáját és színezetét, amelyek között működik”. Később Seymour-
Ure írt arról, hogy „nyilvánvaló történelmi összefüggések mutatkoznak a sajtó 
és a pártrendszer között”. A közelmúltban Hallin és Mancini (2004/2008: 19.) 
ugyancsak „a médiarendszerek és a politikai rendszerek szerkezeti és történe-
ti összefüggéséről” értekezett. Dolgozatomban e kutatási hagyományt követ-
ve azt vizsgálom, milyen hatást gyakorolnak a volt kommunista országokban 
a pártrendszerek a médiarendszerekre.

Két irányzatot kötök össze: egyfelől azokét a médiakutatókét, akik a sajtó-
szabadság kérdésére összpontosítottak, és abból a feltevésből indultak ki, hogy 
a különböző politikai aktorok (politikusok, pártok, oligarchák, egyházak stb.) 
azért igyekeznek a befolyásuk alá vonni a médiát, hogy így formálhassák a 
közvéleményt és a választói magatartást (például Trionfi , 2001; Paletz–Jaku-
bowicz, 2003; Czepek et al., 2008; Mungiu-Pippidi, 2008), másfelől azokét a 
politológusokét, akik az állam pártok általi megszállását és az állami források 
kizsákmányolását tanulmányozták (például O’Dwyer, 2004; Kopecký, 2006; 
Grzymała-Busse, 2007; Kopecký–Scherlis, 2008). Kulcsfogalmam a két kuta-
tási irányzatot összekötő „médiagyarmatosítás” (party colonisation of the media): 
ennek segítségével igyekszem egyfelől a pártok és a pártrendszerek, másfelől 
a sajtószabadság közötti összefüggéseket feltérképezni Közép- és Kelet-Euró-



64

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

pában, különösen Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlo-
vénia esetét elemezve.

A korábbi összehasonlító vizsgálatok arról árulkodnak, hogy a pártok és a 
pártrendszerek sok tekintetben különböznek Közép- és Kelet-, illetve Nyugat-
Európában. A közép- és kelet-európai pártoknak átlagosan feleannyi tagjuk 
volt, mint a nyugat-európaiaknak (a választók 2,84 százaléka szemben a vá-
lasztók 4,40 százalékával, lásd Mair–van Biezen, 2001). Az új demokráciákban 
fele annyi válaszadó bízott a pártokban, mint a régi demokráciákban (a válasz-
adók 14,30 százaléka szemben a válaszadók 29,2 százalékával, lásd IDEA 2007). 
Az ingadozó választók száma pedig átlagosan háromszor olyan magas volt 
Keleten, mint Nyugaton (a választók 40,75 százaléka szemben a választók 13,44 
százalékával, lásd Mainwaring–Torcal, 2005). A fi atal demokráciák fi atal párt-
jai kevesebb bevételre tettek szert tagdíjakból, kisebb párthűséggel és párt-
fegye lemmel, valamint nagyobb párton belüli instabilitással kellett megbirkóz-
niuk. Emellett gyakrabban váltottak ideológiát, mint a konszolidált demokrá-
ciák pártjai. A pártszakadások és a pártösszeolvadások ugyancsak gya koribbnak 
tűnnek Keleten, mint Nyugaton. A pártok Közép- és Kelet-Európában jellem-
zően kevésbé ágyazódtak be a társadalomba, így – mint korábban már utaltam 
rá – híján voltak a pártépítéshez, a pártszervezéshez, a választási kampányok-
hoz és a választókkal való kapcsolattartáshoz szükséges forrásoknak (Biezen, 
2000; Lewis, 2001; Jungerstam-Mulders, 2006; Enyedi–Bértoa, 2010).

Hogy gyengeségüket kompenzálják és pozíciójukat stabilizálják, a pártok 
igyekeztek megszállni az államot és kizsákmányolni forrásait. Kopecký (2006: 
258ff) az állam „gyarmatosításának” (party colonization of the state) nevezi azt 
a stratégiát, amelynek révén „állami forrásokkal honorálják a politikai támo-
gatást”. Kopecký és Scherlis (2008: 358.) továbbá úgy érvel, hogy az állam 
megszállásának célja a pártfogás (party patronage), azaz a pártok „állami po-
zíciókkal jutalmazzák a támogatóikat az általuk a múltban nyújtott szívessé-
geket honorálva vagy a jövőben elvárt szívességekért nyújtott előlegként”. 
Rupnik és Zielonka (2013: 13.) szerint Közép- és Kelet-Európa számos orszá-
gában „az állam [...] különböző érdekcsoportok túszául esett. [...] A jog párt-
érdekeket szolgál, a közpolitika a magáncélú forráskivonás eszközévé válik [...] 
úgy látszik, különösen a pártok viselkednek parazitaként”. Balčytienė (2013: 
35, kiemelés tőlem – B. L. P.) pedig megjegyzi, hogy: „A politikát és a médiát 
a közép- és kelet-európai országokban részint az »egyezségek kultúrája«, ré-
szint a különböző, informálisan szerveződő partneri hálózatoktól való függés 
formálja.”

A politikai pártok gyakran nemcsak az államot, hanem a médiát is igye-
keznek megszállni (Corneo, 2005; Petrova, 2005; Besley–Prat, 2006; Mungiu-
Pippidi, 2013). A médiatörvényeket úgy szövegezik, hogy forrásokat vonhas-
sanak ki a médiából és juttathassanak kádereiknek és klienseiknek, így há lálva 



65

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

meg a pártnak a múltban tett vagy a jövőben elvárt „szívességeket”. A média-
hatóságok, a közszolgálati médiumok és a nemzeti hírügynökségek vezető 
testületei, vagyis a médiaforrások elosztását menedzselő szervek így nemegy-
szer a politikai hatalom „közvetlen kiterjesztéseként” (Jakubowicz, 2012: 16.) 
vagy transzmissziós szíjaként működtek, lehetővé téve, hogy a pártok nyomást 
gyakoroljanak ezekre az intézményekre. A formálisan a média függetlenségét 
biztosító intézmények így informálisan nemegyszer épp a politikai presszúra 
eszközeivé válnak.

Felmerül a kérdés, hogy ha a közép- és kelet-európai pártok gyengék, akkor 
miként lehetnek képesek a saját szükségleteikhez igazítani a médiatörvénye-
ket. Kitschelt munkatársaival (1999) arra hívja fel a fi gyelmet, hogy a volt kom-
munista országokban a politikai pártok játsszák a legfontosabb szerepet a tár-
sadalmi értékek és érdekek közvetítésében és képviseletében. Kopecký (2006) 
pedig megjegyzi, hogy – Lettország kivételével – az Európai Unióhoz csatla-
kozott valamennyi volt kommunista ország alkotmánya szinte kizárólag a po-
litikai pártok kontextusában defi niálja a politikai részvételt. Grzymała-Busse 
(2007) szerint a pártoknak Közép- és Kelet-Európában gyakorlatilag monopó-
liumuk van a szakpolitikák és a forráselosztás felett, mert más politikai aktorok 
– az államelnökök, a civil szervezetek és a szakszervezetek – még náluk is 
gyengébbek. Más szavakkal: a közép- és kelet-európai pártok jellemzően gyen-
gébbek, mint a nyugat-európai pártok, de jellemzően erősebbek, mint saját 
országaik határain belül potenciális riválisaik. Lewis (2001) ugyanakkor azt is 
megjegyzi, hogy a pártok szerepe országról országra változik. Lengyelország-
ban például a rendszerváltást követő első években fontos szerepet játszottak a 
köztársasági elnökök és a szakszervezetek is. Magyarországon és Szlovéniá-
ban ma is nagy lobbyerőt képviselnek a nagyegyházak (amelyek kisebb mé-
diabirodalmakat építettek ki), Bulgáriában és Romániában pedig állítólag meg-
őrizték befolyásukat a kommunista titkosszolgálatok láthatatlan hálózatai. A 
civil társadalom viszonylagos gyengesége – amelyet például a civil szervezetek 
alacsony taglétszáma jelez – annyiban talán posztkomunista sajátosság, hogy 
a régióban ma is tovább él az egykori kommunista szervezetekkel szemben 
kialakult bizalmatlanság, amelynek oka az lehet, hogy a rendszerváltás előtti 
rezsimek valamennyi társadalmi szerveződési formát az ellenőrzésük alá von-
ták (Howard, 2002; Bernhardt–Karakoç, 2007).

A médiaszabályozás ezért jellemzően a pártok közötti (és a pártokon belü-
li) küzdelmek és alkuk eredménye, így egyaránt hatást gyakorolnak rá a pár-
tok szükségletei, lehetőségei, valamint külső és belső erőviszonyai. A sajtó-
szabadságra és a sokszínű tömegtájékoztatásra tett kötelező retorikai utalások 
mögött a pártok a médiatörvényeket nemegyszer a források újraelosztásának 
eszközeként kezelik. A médiapolitika sokszor nem a közjót szolgálja, hanem 
partikuláris érdekeket elégít ki. Sparks (2012: 44.) például arra hívja fel a fi -



66

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

gyelmet, hogy „a [média]források elosztása nagyon gyakran politikai tényezők 
közvetlen eredménye” volt. A legkézenfekvőbb példát a kereskedelmi műsor-
szórásban használt rádió- és televíziófrekvenciák elosztása során a régió szá-
mos országában érvényesülő politikai részrehajlás jelenti.

Míg a médiamegszállás (media capture) széles körben használt fogalma azt 
állítja, hogy a pártok azért vonják ellenőrzésük alá a médiát, hogy üzeneteiket 
eljuttassák a nagyközönséghez, befolyásolva a közvéleményt és a választói 
magatartást (lásd Corneo, 2005; Petrova, 2005; Prat, 2006; Mungiu-Pippidi, 
2008), a képet árnyalják azok az interjúk, amelyeket a „Média és demokrácia 
Közép- és Kelet-Európában” című kutatási projekt keretében tíz, volt kommu-
nista országban vezető pártpolitikusokkal készítettünk kollégáimmal, első-
sorban Václav Štětkával és Henrik Örnebringgel.4 Míg egyes politikusok úgy 
gondolták, hogy a média nagy hatást gyakorol a közvélekedésre és a választói 
magatartásra, több politikus azt mondta, e hatás legalábbis kétséges, a média 
megszállása pedig akár bumeránghatású is lehet, azaz nem megnyerni segít 
a választókat, hanem elidegeníti őket:

A sajtó és az emberek viselkedése közti kapcsolat gyakran megjósolhatat-
lan. (Cseh Szociáldemokrata Párt)

Az elmúlt húsz év bizonyítja, hogy az, aki szigorú ellenőrzésnek veti alá a 
közszolgálati médiát, elveszíti a következő választást. (Lehet Más a Po-
litika)

Több bizonyíték szól amellett, hogy azok, akik ellenőrzik a médiát, elveszí-
tik a választást, mint amellett, hogy megnyerik. (Lengyel Parasztpárt)

A pártom, mint minden más párt is, túlbecsüli a média szerepét. (Demok-
ratikus Liberális Párt, Románia)

A médiának nincs akkora befolyása, amekkorát hinni szeretne. [...] A köz-
szolgálati média ellenőrzése konraproduktív. [...] A szavazó nem hülye. 
(Szlovák Demokrata és Keresztény Unió)

A média feletti túlzott ellenőrzés visszaüt. (Szociáldemokrata Párt, Szlové-
nia)

A médiagyarmatosítás fogalma több különböző motívum együttes hatásá-
val magyarázza a média feletti politikai ellenőrzést. Eszerint a pártok média 
feletti befolyásának nemcsak az a célja, hogy ellenőrzésük alá vonják az infor-
mációkat és elérjék reménybeli szavazóikat (ahogyan azt a media capture kon-
cepciója véli), hanem az is, hogy különböző forrásokat vonjanak ki a médiából: 
értékesíthető műsoridőt, rádió- és tévéfrekvenciákat, a médiahatóság, a köz-
szolgálati média és a nemzeti hírügynökség vezető testületeinek jól fi zetett 
pozícióit, a műsorok gyártására és az állami hirdetésekre szánt összegeket. Ezt 
támasztják alá egyes politikusok válaszai is:



67

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

A közszolgálati média nagy üzlet, rengeteg pénz van benne. [A média fe-
letti ellenőrzés] inkább az üzletről szól, mint a közvetített tartalmakról. 
(Hagyomány–Felelősség–Prosperitás 09 párt, Cseh Köztársaság)

A média nagy üzlet. Bizonyos [közszolgálati] műsorok készítését külső 
gyártókhoz lehet kiszervezni. [...] Ezt nevezhetjük közvetett pártfi nan-
szírozásnak is, bár a pénzt nem pártesemények fi nanszírozására, hanem 
klien túraépítésre fordítják. (Magyar Szocialista Párt)

A fi lmvásárlás, valamint az, hogy kit foglalkoztatnak, és hogy ki kerül a 
képernyőre – mindez a pénzről szólt. Ha egy társaságot megbíznak egy 
műsor gyártásával, később megengedheti magának azt is, hogy kam-
pányanyagot készítsen X pártnak. (Szabad Demokraták Szövetsége)

A Lengyel Televíziót olyan vállalkozások hálózata veszi körül, amelyek sok 
pénzt keresnek azzal, hogy az intézménynek gyártanak műsorokat. Nem 
a piaci verseny, hanem a hálózatok döntenek arról, ki kap lehetőséget a 
műsorgyártásra a Lengyel Televízió pénzéből. (Lengyel Családok Ligája)

A média gyarmatosítása abban segíti a pártokat, hogy mozgósítsák inaktív 
tagjaikat, megszólítsák reménybeli választóikat, új forrásokat találjanak „hát-
országuk” fi nanszírozására, csökkentsék a rivális pártok nagyközönség előtti 
láthatóságát, és befolyásolják a politikai döntéseket. A médiagyarmatosítás 
célpontja bármilyen médium lehet, így állami és magánmédium is, elsődleges 
célpontját azonban a médiahatóságok, a közszolgálati médiumok és a nemze-
ti hírügynökségek jelentik, hiszen ezek irányító testületeit eleve úgy tervezik 
meg, hogy a döntéshozó tagokat a politikai pártok jelöljék. A média gyarma-
tosítása természetesen nemcsak Közép- és Kelet-Európában, hanem más fi atal 
demokráciákban is megfi gyelhető. Voltmer (2012: 238.) szerint azokban az or-
szágokban, ahol az állam gyenge maradt, így különösen Afrikában, „csakúgy, 
mint más forrásokat, a médiát is a politikai elitek szűk körű klikkje ragadta 
meg és használja fel saját céljaira”.

A Bulgáriában, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Szlo-
véniában 2010 és 2013 között végzett terepkutatásom során a médiagyarma-
tosítás három visszatérő formáját azonosítottam be. Egypárti gyarmatosításnak 
azt nevezem, amikor a kormányzó párt vagy koalíció von ki valamennyi vagy 
közel valamennyi forrást a médiából, míg az ellenzéki pártok nem részesed-
nek azokból. A többpárti médiagyarmatosítás domináns párttal mintája akkor jön 
létre, amikor valamennyi parlamenti párt részesül a médiaforrásokból, de a 
kormányzó párt vagy koalíció privilegizáltan, nagyobb mértékben fér hozzá 
ezekhez. A többpárti gyarmatosítás domináns párt nélkül mintája pedig akkor ér-
vényesül, amikor valamennyi parlamenti párt nagyjából egyenlő mértékben 
részesül a médiaforrásokból.

Míg egyes országokban a médiagyarmatosítás elsődleges célpontját a mé-
diahatóság és a közszolgálati média jól fi zető vezető pozíciói jelentik (különö-



68

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

sen Lengyelországban, de kisebb vagy nagyobb mértékben a többi közelebbről 
is tanulmányozott országban is), máshol az állami hirdetések (Bulgária és Ro-
mánia) és az újságszubvenciók (Szlovénia), megint máshol pedig a kliensek-
nek juttatott műsorgyártási és frekvenciakoncessziók (Magyarország).

Miközben a pártok a médiaforrásokkal kereskednek, csorbul a sajtószabad-
ság és az újságírók politikai függetlensége. A média átpolitizálódik, veszélybe 
sodorva a politikai rendszer átláthatóságát és számonkérhetőségét, valamint 
a választások tisztaságát, így rontva a demokrácia minőségét (vö. Diamond–
Morlino, 2005). A pártok média feletti ellenőrzése sajtószabadság-defi cithez 
vezet: megakadályozza az újságírókat abban, hogy ellássák azokat a feladata-
ikat, amelyeket a legtöbb normatív médiaelmélet szerint demokratikus körül-
mények között el kellene látniuk. Ha a médiahatóság, a közszolgálati média 
és a nemzeti hírügynökség kulcspozícióiban párthívek ülnek, könnyűszerrel 
elmozdíthatják a kritikus szerkesztőket, a hírszerkesztőségek élére pártos új-
ságírókat ültethetnek, így gondoskodva arról, hogy a hírek a kormányzó pár-
tokra vessenek jó fényt. Képesek lesznek a közpénzeket azokhoz a magánkéz-
ben lévő cégekhez és médiumokhoz irányítani, amelyek visszhangozzák ide-
ológiájukat és támogatják politikájukat, ugyanakkor kivéreztethetik a kritikus 
szerkesztőségeket – végső soron tehát korlátozzák a média sokszínűségét és 
csorbítják szabadságát. Azok a pártok, amelyek kiváltságos módon férnek hozzá 
az olyan médiaforrásokhoz, mint a műsoridő, a frekvencia és a szubvenciók, 
megbéníthatják a rivális pártokat azzal, hogy szűkítik azok láthatóságát – ez 
pedig kompromittálja a pártversenyt és veszélybe sodorja a választások tisz-
taságát.

A médiagyarmatosítás fogalmát érdemes megkülönböztetni a Seymour-
Ure (1974) által bevezett politikai párhuzamosság fogalmától. A média ugyan 
mindkét esetben pártos, ám lényeges különbség, hogy a médiagyarmatosítás 
esetében az újságírók többnyire kényszerből, a pártok nyomására, egzisztenciá-
lis kiszolgáltatottságuk miatt válnak pártkatonákká, míg a politikai párhuza-
mosság (vagyis a pártok és a média közötti párhuzamosság) szerves történeti 
fejlődés eredménye, alapja pedig az, hogy a média – a pártokhoz hasonlóan 
– az állampolgárok és az állam közötti közvetítő szerepét tölti be, így ugyan-
azok a politikai-ideológiai törésvonalak szabdalják, mint a pártrendszert, vagy-
is ebben az esetben az újságírók többnyire önkéntesen, meggyőződésből tá-
mogatják egyes pártok politikáját. Fontos különbség az is, hogy az előbbi eset-
ben közforrások kezeléséről van szó, míg az utóbbiban a pártos médiumok 
fi nanszírozása jellemzően magánforrásokból történik. Az előbbi esetben a 
pártok és a médiumok közötti kapcsolatok átláthatatlanok, míg az utóbbiban 
transzparensek (bár nem feltétlenül formalizáltak). Az előbbi esetben olyan 
állami médiumokról van szó, amelyeknek közügyekben meg kellene őrizniük 
a semlegességüket, az utóbbiban viszont ez nem követelmény.



69

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

A volt kommunista országok pártrendszereinek sajátossága – vagyis a pár-
tok gyenge társadalmi beágyazottsága, amelyet egyebek mellett a média gyar-
matosításával és a médiaforrások pártkáderekhez és pártkilensekhez való jut-
tatásával igyekeznek ellensúlyozni – megmagyarázhatja, miért rosszabb a saj-
tószabadság helyzete általában Keleten, mint általában Nyugaton. De mi 
magyarázza, hogy a sajtószabadság helyzete – a hasonló történelmi gyökerek 
ellenére – eltér az egyes volt kommunista országokban, illetve az idő múlásá-
val azokon belül is változik? Mi az oka annak, hogy a média egyes kormányok 
alatt több, más kormányok alatt kevesebb szabadságot élvez? Mi az oka annak, 
hogy egyes pártok kormányra kerülve megszállják a médiaszabályozást és 
annak gyakorlatba való átültetését, így pedig a médiát is, míg más pártok nem 
vagy csak kisebb mértékben tesznek így?

E kérdésekre választ keresve öt volt kommunista ország tíz kormányának 
médiapolitikáját és pártösszetételét vetettem össze. Az egyes kormányokat két 
kritérium alapján választottam ki. Egyrészt arra fi gyeltem, hogy parlamenti 
mandátumaik aránya közel azonos legyen, ami elméletileg egyforma módon 
és mértékben tette őket képessé arra, hogy a médialátképet befolyásolják. Más-
részt olyan kormányokat választottam, amelyek hatalomra kerülésük után rö-
viddel új médiatörvényeket hoztak vagy nagymértékben módosították a ha-
tályban lévő médiatörvényeket, vagyis amelyek alatt a médialátkép jelentős 
mértékben alakult át. Azt reméltem, hogy e kormányok parlamenti pozíciójá-
nak hasonlósága és médiapolitikájának különbsége (ha van ilyen különbség) 
segít beazonosítani azokat a visszatérő mintázatokat, amelyek segítségével meg-
válaszolhatom a kérdést: jellemzően milyen pártok milyen körülmények kö-
zött és hogyan gyarmatosítják a médiát. (A kiválasztott kormányokat az 1. 
tábla ábrázolja.)

Itt nem jut hely a vizsgált kormányok médiapolitikájának részletes elem-
zésére, ezért a továbbiakban csak összefoglalom az ismételt terepkutatások 
máshol részletesebben kifejtett eredményeit,5 az egyes kormányok közötti kü-
lönbségekre fókuszálva. Az alább ismertetett mintázatokat a szakirodalomra 
és olyan, félig strukturált interjúkra támaszkodva rekonstruáltam, amelyek 
során a következő területeket vizsgáltam:

– Hogyan osztották el a médiahatóság és a közszolgálati média vezető po-
zícióit a különböző pártok hívei között (ha egyáltalán)?

– Milyen pártkáderekhez és pártkliensekhez kötődő cégek kaptak rádió- és 
tévéfrekvenciákat (ha egyáltalán)?

– Mennyi műsoridő jutott a közszolgálati média hírműsoraiban az egyes 
pártokra?

– Mennyi műsorgyártásra és hirdetésre szánt, illetve sajtószubvencióra for-
dított pénzt kaptak a különböző pártokhoz informálisan kötődő médiumok és 
lapok (ha egyáltalán)?



70

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

1. táblázat. A vizsgált kormányok összetétele és ideológiai háttere (a parlament alsó háza)

Ideológia Mandátumok száma

Bulgária

Kosztov-kormány (1997–2001)
Demokratikus Erők Uniója (SDS) jobbközép 137 (240-ből)

Szimeon-kormány (2001–2005)
II. Szimeon Nemzeti Mozgalom (NDSV) liberális 120 (240-ből)

Jogok és Szabadságok Mozgalma (DPS) liberális   21 (240-ből)

Magyarország

Horn-kormány (1994–1998)
Magyar Szocialista Párt (MSZP) szocialista 209 (386-ból)

Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) liberális   69 (386-ból)

Második Orbán-kormány (2010–2014)
Fidesz konzervatív 263

(386-ból)Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) keresztény

Lengyelország

Miller–Belka-kormány (2001–2005)
Demokratikus Baloldali Szövetség (SLD) szociáldemokrata 200 (460-ból)

Munkaunió (UP) szociáldemokrata   16 (460-ból)

Lengyel parasztpárt (PSL) agrár   42 (460-ból)

Marcinkiewicz–Kaczyński-kormány (2005–2007)
Törvény és Igazság (PiS) konzervatív 155 (460-ból)

Lengyel Köztársaság Önvédelme (SRP) populista/agrár   56 (460-ból)

Lengyel Családok Ligája (LPR) konzervatív   34 (460-ból)

Lengyel Parasztpárt (PSL) agrár   25 (460-ból)

Románia

Năstase-kormány (2000–2004)
Szociáldemokrata Párt (PSD) szociáldemokrata 155 (345-ből)

Tăriceanu-kormány (2004–2008)
Nemzeti Liberális Párt (PNL) liberális   64 (332-ből)

Demokrata Párt (PD) jobbközép   48 (332-ből)

Romániai Magyar Demokrata Szövetség 
(UDMR)

jobbközép   22 (332-ből)

Román Humanista Párt (PUR) konzervatív   19 (332-ből)

Szlovénia

Második Drnovšek-kormány (1993–1996)
Szlovén Liberális Demokrácia (LDS) liberális   22 (90-ből)

Szlovén Kereszténydemokraták (SKD) keresztény   15 (90-ből)

Szociáldemokraták Egyesült Listája (ZLSD) szociáldemokrata   14 (90-ből)

Szlovénia Szociáldemokrata Pártja (SDSS) szociáldemokrata     4 (90-ből)

Első Janša-kormány (2004–2008)
Szlovén Demokratikus Párt (SDS) konzervatív   29 (90-ből)

Új Szlovénia–Keresztény Néppárt (NSi) keresztény     9 (90-ből)

Szlovéniai Nyugdíjasok Demokratikus Pártja (DeSUS)     4 (90-ből)



71

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

Számos további kérdést tettem fel kutatótársaimmal a kormányzó pártok 
kommunikációs stratégiáiról is, azt fi rtatva, hogy elismerték-e a politikai plu-
ralizmust (ez esetben pluralista pártokról és politikai marketingről beszélhe-
tünk) vagy ideológiai hegemóniára törekedtek (ebben az esetben inkább 
protohegemón pártokról és politikai propagandáról van szó, lásd még Bajomi-
Lázár–Horváth, 2013).

Az interjúalanyok vezető pártpolitikusok, médiaintézmény-vezetők, veze-
tő újságírók, spin doctorok és tudományos kutatók voltak – országonként mint-
egy húsz ember.

MÉDIAGYARMATOSÍTÁSI MINTÁZATOK

Az alábbiakban tehát csak összegzem, nem részletezem kutatási eredménye-
imet, arra összpontosítva, hogy:

– a médiaszabályozás politikai és szakmai konszenzuson alapult-e;
– a kormány a társadalom ideológiai megosztottságának csökkentésére 

vagy ideológiai hegemóniára törekedett-e;
– továbbá kizárólag kádereinek és klienseinek igyekezett-e juttatni a „mé-

diatortából”, vagy az ellenzéki pártok támogatóinak is.
Bulgáriában mind a Kosztov-, mind a Szimeon-kormány működése a mé-

diahatóság, a közszolgálati média és a Bolgár Hírügynökség vezető munka-
társainak körében végzett tisztogatással kezdődött. Ám Kosztovval szemben 
Szimeon – szembesülve azzal, hogy intézkedései széles körű tiltakozást vál-
tanak ki – hamar feladta a médiába való beavatkozás politikáját, és igyekezett 
békét kötni a műsorszolgáltatókkal. Kosztov alatt a médiaszabályozást az el-
lenzéki pártokkal és a szakmai szervezetekkel való egyeztetés nélkül módo-
sították, Szimeon azonban megegyezésre törekedett ezekkel. Kosztov egyebek 
mellett arra használta a médiát, hogy saját és pártja ideológiáját a társadalom-
ra erőltesse, ám ezzel csupán tovább növelte a társadalom ideológiai megosz-
tottságát, míg Szimeon igyekezett áthidalni a társadalmat megosztó ideológi-
ai szakadékokat. Kosztov az ellenőrzése alá vont médiaforrásokat kizárólag 
azoknak a kádereknek és klienseknek juttatta, akik a Demokratikus Erők Uni-
óját támogatták, Szimeon kormánya viszont nem tett különbséget a pártok 
között a médiaforrások elosztása terén, és az ellenzéki pártoknak is arányosan 
juttatott ezekből. Más szavakkal: Kosztov alatt a többpárti gyarmatosítás domi-
náns párttal mintája érvényesült, az egypárti médiagyarmatosítás néhány ele-
mével, Szimeon alatt pedig inkább a többpárti médiagyarmatosítás domináns párt 
nélkül mintája rajzolódott ki. A Freedom House szerint Kosztov alatt romlott, 
Szimeon alatt javult a sajtószabadság helyzete.

Magyarországon a Horn- és a második Orbán-kormány első időszakát 
egyaránt a közszolgálati médiumokban végzett politikai tisztogatás jellemezte. 
Más téren azonban lényegesen különbözött egymástól a két kormányzat. Horn 



72

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

kezdetben beavatkozott ugyan a média működésébe, ám később igyekezett 
békét kötni a műsorszolgáltatókkal és az újságokkal, olyannyira, hogy egy 
állami többségű bankon keresztül még egyes ellenzéki lapokat is fi nanszírozott, 
míg Orbán végig konfrontálódott a kritikus médiával. Horn alatt a médiatör-
vényt az ellenzéki pártokkal folytatott hosszas konzultáció után fogadták el, 
Orbán azonban nem vette fi gyelembe az ellenzék szempontjait. A Horn-
kormány tiszteletben tartotta a társadalom ideológiai sokszínűségét, és kerülni 
igyekezett a konfl iktust az ideológiai jellegű kérdésekben, az Orbán-kormány 
viszont arra törekedett, hogy ideológiai hegemóniát építsen ki – bár ténylegesen 
csupán tovább mélyítette a társadalmat megosztó ideológiai törésvonalakat. 
A Horn-kormány valamennyi parlamenti párt háttérembereinek juttatott a 
megszállt média forrásaiból, így az akkori ellenzéki pártokéinak is, míg az 
Orbán-kormány kizárólag saját pártszövetsége klienseinek juttatott ezekből, 
és igyekezett „kiéheztetni” a többi párt háttérembereit. A Horn-kormányt így 
a többpárti médiagyarmatosítás domináns párt nélkül mintája jellemezte, míg az 
Orbán-kormányt az egypárti médiagyarmatosítás. A Freedom House szerint a 
sajtószabadság helyzete a Horn-kormány alatt javult, az Orbán-kormány alatt 
viszont drámaian romlott.

Lengyelországban kezdetben a Miller–Belka-kormány és a Marcinkiewicz–
Kaczyński-kormány is politikai tisztogatást végzett a közszolgálati médiumok 
kuratóriumaiban. A Miller–Belka-kormány azonban nem zárta ki e testüle-
tekből az ellenzéki pártok jelöltjeit, ahogyan a Marcinkiewicz–Kaczyński-
kormány tette. Miller alatt a médiaszabályozást a médiatulajdonosokkal és a 
civil szervezetekkel konzultálva módosították (igaz, a konzultációkból kizárták 
az ellenzéki pártok képviselőit), a Marcinkiewicz–Kaczyński-kormány viszont 
egyetlen érintettel sem konzultált. A Miller–Belka-kormány markáns ideoló-
giai napirend híján nem bocsátkozott ideológiai konfrontációkba, míg Mar-
cinkiewicz és különösen Kaczyński ideológiai hegemóniára tört. A Miller–
Belka-kormány médiapolitikáját így a többpárti gyarmatosítás domináns párttal 
mintája, a Marcinkiewicz–Kaczyński-kormányt pedig az egypárti médiagyar-
matosítás jellemezte. A Freedom House szerint a médiaszabadság helyzete fo-
lyamatosan romlott a Marcinkiewicz–Kaczyński-kormány alatt, és a Kaczyński-
időszakban volt a legrosszabb.

Romániában lényegesen különbözött egymástól a Năstase-kormány és a 
Tăriceanu-kormány médiapolitikája. Năstase alatt a média újraszabályozását 
a civil társadalommal folytatot „szimulált konzultációk” előzték meg (vagyis 
e konzultációkba a kormány pusztán azokat a civil szervezeteket vonta be, 
amelyeket a saját politikája támogatása érdekében hozott létre vagy támoga-
tott), míg Tăriceanu – különösen kormányzásának első éveiben – igyekezett a 
valódi érintetteket is bevonni a törvényelőkészítési folyamatba. Năstase kor-
mánya közvetlenül az irányítása alá igyekezett vonni a médiahatóságokat és 



73

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

a közszolgálati médiumokat, Tăriceanu viszont ügyelt arra, hogy jelöltjein ke-
resztül valamennyi parlamenti párt képviseltesse magát ezekben. Az állami 
hirdetések Năstase alatt szinte kizárólag a kormánypárti lapokban jelentek 
meg, Tăriceanu viszont olyan szakbizottságot hozott létre, amely objektív el-
osztási kritériumokat dolgozott ki, így politikai pozíciójától függetlenül vala-
mennyi hírszerkesztőség kapott állami hirdetést, különösen a kormányzás első 
éveiben. Szemben a Tăriceanu-kormány gyakorlatával, Năstase alatt virágzott 
a kormányzati propaganda. A Năstase-kormányt így az egypárti médiagyarma-
tosítás, míg a Tăriceanu-kormányt a többpárti médiagyarmatosítás domináns párt 
nélkül mintája jellemezte. A Freedom House szerint a sajtószabadság helyzete 
az előbbi időszakban romlott, az utóbbiban viszont javult.

Szlovéniában ugyancsak lényegesen különbözött egymástól a második 
Drnovšek- és az első Janša-kormány médiapolitikája. Drnovšek alatt a média-
törvényeket az érintettekkel való érdemi konzultáció után fogadták el; nem így 
Janša alatt. Drnovšek ügyelt arra, hogy a jobb- és a baloldali pártokhoz kötő-
dő személyek egyaránt helyet kapjanak a közszolgálati média vezető testüle-
teiben, míg Janša politikai tisztogatást végzett a baloldali pártokhoz közel álló 
munkatársak körében. A Drnovšek-kormány alatt az olyan médiaforrások, 
mint a frekvencia, az állami hirdetési keretek és az újságszubvenciók nagyjá-
ból egyforma arányban jutottak el az összes párt támogatóihoz, míg Janša ide-
jén előnyben részesültek a kormánypártok emberei. Drnovšek alatt  valamennyi 
parlamenti párt jelöltjei arányos módon szerepeltek a különböző médiairányí-
tó testületekben, Janša alatt viszont a kormánypártok jelöltjei aránytalanul 
magas számban dolgoztak ezekben. Más szavakkal: a Drnovšek-kormány alatt 
a többpárti médiagyarmatosítás domináns párt nélkül mintája érvényesült, a Janša-
kormány alatt pedig a többpárti médiagyarmatosítás domináns párttal mintája. 
A Freedom House szerint a sajtószabadság helyzete az első időszakban javult, 
a másodikban viszont romlott.

A fentiek alapján megkockáztatható, hogy az egypárti médiagyarmatosítás 
kevesebb, a többpárti médiagyarmatosítás pedig több sajtószabadsághoz vezet. 
Ezt az magyarázhatja, hogy többpárti konfi gurációban formális és informális 
belső „fékek és ellensúlyok” rendszere működik: ha valamennyi párt jelölhet 
tagokat a médiatestületekbe, akkor képviselőik kölcsönösen korlátozhatják 
egymás gyarmatosítási törekvéseit, így egyetlen párt képviselőinek sincs túl 
sok hatalma. Így pedig jobban érvényesülhet a sajtó szabadsága és sokszínű-
sége, egyes műsorok, médiumok és újságok pedig megőrizhetik kritikus hang-
jukat.

Különbségek mutatkoznak a többpárti médiagyarmatosítási minták között 
is. A többpárti médiagyarmatosítás domináns párttal kevesebb sajtószabad-
sághoz vezet, mint a többpárti médiagyarmatosítás domináns párt nélkül min-
tája. Ám e szabályszerűségre a vizsgált mintában csak két példát találtam – 



74

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Bulgáriáét és Szlovéniáét –, így nem világos, hogy ez a trend mennyire általá-
nos. Ugyanakkor azonban valószínűleg nem teljesen megalapozatlan azt 
feltételezni, hogy minél egyenlőbb mértékben oszlik meg a média szabályo-
zása és felügyelete a különböző pártok között, vagyis minél több vétópont van 
a rendszerben, annál nagyobb szabadsága van a sajtónak (lásd a 2. táblát).

2. tábla. A médiagyarmatosítás és a sajtószabadság közötti kapcsolat

A médiagyarmatosítás mintázata Példa
A sajtószabadság 

szintje

Egypárti médiagyarmatosítás
Orbán

Marcinkiewicz/Kaczyński
Năstase

Alacsony

Többpárti médiagyarmatosítás 
domináns párttal

Kostov
Miller/Belka

Janša
Közepes

Többpárti médiagyarmatosítás 
domináns párt nélkül

Szimeon
Horn

Tăriceanu
Drnovšek

Magas

A különböző médiagyarmatosítási mintákat fi gyelembe véve a kiinduló 
kérdést (miért különbözik a sajtószabadság helyzete az egyes közép- és kelet-
európai országokban, illetve azokon belül a különböző időszakokban?) így fo-
galmazhatjuk újra: milyen pártok milyen körülmények között hajlamosak arra, 
hogy egypárti médiagyarmatosítási mintát valósítsanak meg, és így nagyobb 
mértékben csorbítsák a sajtó szabadságát?

KORMÁNY- ÉS PÁRTMINTÁZATOK

A fenti kérdésre választ keresve az alábiakban összegzem a mondott kormányok 
és pártjaik legfontosabb sajátosságait, különösen ideológiájukat, szervezeti és 
döntéshozatali struktúrájukat, valamint a pártvezetők személyes hátterét.

Bulgáriában a Kosztov- és a Szimeon-kormány médiapolitikája közti kü-
lönbségeket (többpárti gyarmatosítás domináns párttal vs. többpárti gyarma-
tosítás domináns párt nélkül) az magyarázhatja, hogy: 1. Kosztov egypárti 
kormányt vezetett, amelyet a Demokratikus Erők Uniója párt alkotott, és amely-
ben a döntéshozatal centralizált volt, míg Szimeon kormánya koalíciós volt, 
így a vezető kormányerőnek, a II. Szimeon Nemzeti Mozgalomnak a döntések 
előtt egyeztetnie kellett koalíciós partnerével, a Jogok és Szabadságok Moz-
galmával. 2. A két kormány ideológiája különbözött: Kosztové határozottan 
konzervatív volt, és hangsúlyozta antikommunista pozícióját, ezzel növelte a 
társadalmat megosztó ideológiai ellentéteket, míg Szimeoné centrista és libe-



75

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

rális volt, és az ideológiai viták elkerülésére, az ideológiai konfl iktusok felol-
dására törekedett. 3. Kosztov kormánya egyebek mellett azzal igyekezett nö-
velni népszerűségét, hogy lerombolja a kommunista hálózatok maradványait, 
míg Szimeon kormánya kooptálta ezek képviselőit. 4. Kosztov személy szerint 
is rosszul viselte a kritikát, míg a nyugat-európai szocializációjú Szimeon nem 
bánta, ha a média bírálja. 5. Kosztovot széles körben karizmatikus vezetőként 
ismerték el, míg Szimeon pragmatikus politikus volt.

Magyarországon a Horn-kormány és a második Orbán-kormány médiapoli-
tikája közötti különbségeket (többpárti gyarmatosítás domináns párt nélkül vs. 
egypárti gyarmatosítás) az magyarázhatja, hogy: 1. Horn kétpárti kormányt 
vezetett, amelyben a Magyar Szocialista Párt koalíciós partnere, a Szabad De-
mokraták Szövetsége viszonylag erős és befolyásos volt, így a nagyobbik koalí-
ciós erő többnyire egyeztetésre kényszerült vele, míg a Fidesz–Keresztényde-
mokrata Néppárt-pártszövetségben a kisebbik pártot – amelynek képviselői a 
Fidesszel közös listán indultak – könnyűszerrel ki lehetett hagyni a médiapoli-
tikai döntésekből. 2. A két kormány legitimációs stratégiája különbözött, ameny-
nyiben a Horn-kormány nagyobb pártja, a Magyar Szocialista Párt – annak ér-
dekében, hogy csökkentse állampárti múltjában gyökerező legitimációs defi cit-
jét – az ideológiai különbségek áthidalására törekedett, míg az Orbán-kormány 
markáns antikommunista (retorikai) pozícióját hangsúlyozta, és csupán elmé-
lyítette a társadalmat megosztó ideológiai törésvonalakat. 3. Horn az ellenzéki 
hálózatok tagjainak kooptálására, míg Orbán a régi rend fennmaradt hálózata-
inak lerombolására törekedett. 4. Horn kormányának mindkét pártja belsőleg 
megosztott volt, egymással versengő platformokkal, míg Orbán kormányának 
mindkét pártja belsőleg egységes volt, és párton belül egységes médiakoncep-
cióval bírt. 5. A döntéshozó mechanizmusokat a Horn-kormány mindkét párt-
jában nagyfokú belső demokrácia jellemezte, míg a Fidesz és a KDNP egyaránt 
centralizált, nagyfokú pártfegyelmen alapuló párt volt, a miniszterelnök akara-
tát így a nyilvánosság előtt a két pártból senki nem kérdőjelezte meg. 6. A dip-
lo ma tamultú Horn inkább pragmatikus, Orbán inkább karizmatikus vezető volt.

Lengyelországban a Miller–Belka-kormány és a Marcinkiewicz–Kaczyński-
kormány médiapolitikája közti különbségeket (többpárti gyarmatosítás domi-
náns párttal vs. egypárti gyarmatosítás) az magyarázhatja, hogy: 1. A Mil -
ler–Bel ka-kormány vezető ereje, a Demokratikus Baloldali Szövetség belső-
leg ideoló giai törésvonalak mentén megosztott párt volt, míg a Marcin kie -
 wicz–Kaczyński-kormány vezető erején, a Törvény és Igazság párton belüli 
törésvonalak kevésbé voltak láthatóak, és a pártvezető jól kézbe tartotta őket. 
2. A Demokratikus Baloldali Szövetség belső döntéshozatali struktúrái demok-
ratikusak voltak, míg a Törvény és Igazság pártban a belső demokrácia inkább 
formalitás volt. 3. A Miller–Belka-kormány bal- és jobboldali pártok koalíció-
ja volt, magát Millert és Belkát kevéssé érdekelték az ideológiai kérdések, míg 
a Marcinkiewicz–Kaczyński-kormány ideológiailag homogénebb volt, az ideo-



76

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

lógia – a „Negyedik lengyel köztársaság” ideológiája – pedig fontos szerepet 
játszott politikájában. 4. A két kormány miniszterelnöke más karakter volt: 
Miller inkább technokrata, Kaczyński pedig inkább karizmatikus személyiség 
volt. 5. Miller személy szerint jobban tolerálta a kritikát, mint Kaczyński.

Romániában a Năstase-kormány és a Tăriceanu-kormány médiapolitikája 
közötti különbségeket (egypárti gyarmatosítás vs. többpárti gyarmatosítás do-
mináns párt nélkül) az magyarázhatja, hogy: 1. Năstase kormánya egyetlen 
pártból – a Szociáldemokrata Pártból – állt, míg Tăriceanué több párt koalíci-
ója volt: a médiapolitikai döntéseket így egyeztetni kellett a Nemzeti Liberális 
Párt, a Demokrata Párt, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség és a Kon-
zervatív Párt képviselőivel. 2. A Năstase-kormány ideológiailag homogén volt, 
míg a Tăriceanu-kormány a liberalizmustól a konzervativizmusig a legkülön-
félébb ideológiákat képviselte. 3. Năstase Szociáldemokarata Pártja ideológi-
ailag egységesebb volt, mint Tăriceanu Nemzeti Liberális Pártja. 4. Năstase 
Szociáldemokrata pártjának döntéshozatali struktúrái centralizáltabbak vol-
tak, mint Tăriceanu Nemzeti Liberális Pártjának struktúrái. 5. Maga Năstase 
kevésbé tűrte a kritikát, mint Tăriceanu, aki korábban újságíróként dolgozott.

Szlovéniában a második Drnovšek- és az első Janša-kormány médiapoliti-
kája közötti különbségeket (többpárti gyarmatosítás domináns párt nélkül vs. 
többpárti gyarmatosítás domináns párttal) az magyarázhatja, hogy: 1. Drnovšek 
pártja, a Szlovén Liberális Demokrácia belsőleg megosztott volt, egymással 
versengő platformokból állt, míg Janša Szlovén Demokarata Pártja egységes 
volt. 2. A két kormány legitimációs stratégiái különböztek: a Drnovšek-kormány 
igyekezett áthidalni a szlovén társadalmat megosztó ideológiai ellentéteket, 
míg Janša militánsan antikommunista volt, és igyekezett saját konzervatív ide-
ológiáját elfogadtatni a választókkal. 3. Drnovšek valamennyi párt hálózatait 
igyekezett kooptálni, így a jobboldali pártokéit is, míg Janša – hogy ellenfele-
it megsemmisítse – elzárta előlük a forrásokat, így a médiaforrásokat is. 4. 
Drnovšeket pragmatikus és technokrata, míg Janšát karizmatikus vezetőként 
tartották számon.

Az öt összehasonlító esettanulmány alapján megkockáztathatjuk, hogy 
nagyobb az egypárti médiagyarmatosítás (és így a kevesebb sajtószabadság) 
valószínűsége:

– egypárti kormányok alatt,
– erősen centralizált döntéshozatali struktúrájú pártok alatt,
– ideológiailag egységes, nagy pártfegyelmet felmutató pártok alatt,
– markáns ideológiát képviselő kormányok alatt,
– olyan pártok alatt, amelyek azáltal igyekeznek növelni legitimációjukat, 

hogy az ellenzéki pártok támogatóitól megtagadják a forrásokhoz való hozzá-
férést,

– olyan miniszterelnökök alatt, akik személy szerint kevésbé tűrik a mé-
diakritikát.



77

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

Többpárti médiagyarmatosítás domináns párttal vagy domináns párt nél-
kül (és így több sajtószabadság) nagyobb valószínűséggel jelentkezik:

– koalíciós kormányok alatt,
– demokratikus döntéshozatali mechanizmusokkal rendelkező pártok alatt,
– megosztott, versengő platformokból álló pártok alatt,
– ideológiailag diffúz pártok és kormányok alatt,
– olyan pártok alatt, amelyek társadalmi támogatottságukat az ellenzéki 

hálózatok kooptálásával és a forrásokhoz való juttatásával igyekeznek növelni,
– pragmatikus miniszterelnökök alatt, akik személy szerint is jól tűrik a bí-

rálatot.
Minél centralizáltabbak tehát a kormányzó párt vagy pártok döntéshoza-

tali struktúrái, annál nagyobb az egypárti médiagyarmatosítás valószínűsége, 
és minél demokratikusabbak ezek döntéshozatali struktúrái, annál kisebb az 
egypárti médiagyarmatosítás valószínűsége – vagyis, mint korábban is emlí-
tettem, minél több vétópont van a rendszerben, annál kisebb mértékben képes 
egyetlen politikai párt az egész médiát az ellenőrzése alá vonni.

A többi pártindikátor szerepe nem világos. Míg a vizsgált országok több-
ségében – így Bulgáriában, Lengyelországban, Magyarországon és Szlovéni-
ában is – inkább jobboldali kormányok igyekeztek az ellenőrzésük alá vonni 
a médiát, maga az ideológia nem tűnik e téren kulcsfontosságúnak: Románi-
ában a Năstase-kormány esete azt mutatja, hogy egypárti médiagyarmatosí-
tási minta kialakulhat és a sajtószabadság csorbulhat baloldali pártok alatt is. 
A pártok taglétszáma (amelyet itt külön nem tárgyaltam) ugyancsak irrele-
vánsnak látszott: a sok és a kevés taggal rendelkező pártok egyaránt igyekez-
tek gyarmatosítani a médiát – de e téren nehéz bármilyen véglegesnek szánt 
következtetést levonni, mert a taglétszámadatok önbevalláson alapulnak és 
elég megbízhatatlanok.

ÖSSZEGZÉS ÉS KÖVETKEZTETÉSEK

Hogyan vezetnek az előzőekben leírt kormány- és pártmintázatok különböző 
médiagyarmatosítási mintázatokhoz és különböző sajtószabadság-szintekhez?

Egypárti kormányokban – szemben a koalíciós kormányokkal – a média-
politikai döntéseket nem kell a koalíciós partnerekkel egyeztetni, és azok ká-
dereinek és klienseinek sem kell a megszállt médiaforrásokból juttatni, így a 
média felett centralizáltabb módon lehet ellenőrzést gyakorolni, a sajtószabad-
ság helyzete pedig romlik. Hasonlóképpen: azokban az egységes pártokban, 
amelyekben a döntéshozatali mechanizmusok centralizáltak és a pártfegyelem 
erős, a médiában érintettek érdekeit könnyebb ignorálni, és azokat a média-
politikai döntéseket, amelyek csorbítják a sajtószabadságot, komolyabb ellen-
állás nélkül lehet keresztülvinni – nem úgy, mint azokban a megosztott pár-



78

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

tokban, amelyek döntéshozó mechanizmusai demokratikusabbak, és amelyek-
ben gyenge a pártfegyelem. Emellett a markáns ideológiát képviselő pártoknak 
és kormányoknak – szemben azokkal, amelyek ideológiája diffúz – világos 
víziójuk van a médiáról, amelyet a médiatörvények elfogadásával hatékonyan 
fordíthatnak le a gyakorlat nyelvére. Továbbá azok a pártok, amelyek általában 
azzal igyekeznek növelni támogatottságukat, hogy megsemmisíteni próbálják 
– azaz nem kooptálják – az ellenzéki hálózatokat, legitim politikának tartják, 
hogy megtagadják ezektől a médiaforrásokat is. Végül azok a karizmatikus 
vezetők, akiknek döntéseit saját politikai táboruk vita nélkül fogadja el, és akik 
– mint a vizsgált esetekben – személy szerint is rosszul tűrik a kritikát, kész-
tetést érezhetnek a média ellenőrzésére, míg azok a pragmatikus vezetők, akik 
jól viselik a kritikát, feleslegesnek érezhetik a média szoros ellenőrzését. Minél 
centralizáltabbak egy kormány döntéshozó mechanizmusai és minél könnyeb-
ben képes egy miniszterelnök az akaratát a szakpolitikák terén érvényesíteni, 
jellemzően annál rosszabb a sajtószabadság helyzete. Minél erősebb a kormány, 
annál gyengébb a média.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a Közép- és Kelet-Európában 
általában tapasztalt viszonylagos sajtószabadság-defi cit – szemben a sajtó Nyu-
gat-Európában általában tapasztalt viszonylagos szabadságával – végső soron 
egyebek mellett a volt kommunista országok pártrendszereinek sajátosságai-
ban (a pártok gyenge társadalmi beágyazottságában, illetve a médiapolitika 
alakítása és megvalósítása terén élvezett praktikus monopóliumában) gyöke-
rezik. E megfi gyelés alapján különbséget tehetünk a sajtószabadság-defi cit 
proximatív és ultimatív okai között. A proximatív okok közé sorolhatjuk a rossz 
médiatörvényeket és azok rossz gyakorlati megvalósítását, az ultimatív okok 
közé pedig a pártrendszer azon sajátosságait, amelyek arra ösztönzik a párto-
kat, hogy gyarmatosítsák a médiát.

A Közép- és Kelet-Európában tapasztalt sajtószabadság-defi cittel szembe-
sülve az elmúlt tizenöt évben számos sajtószabadságot fi gyelő szervezet fo-
galmazott meg olyan szakpolitikai javaslatokat, amelyektől azt várta, hogy 
általában javítanak a sajtószabadság helyzetén és különösen a közszolgálati 
média függetlenségén. Ám e javaslatok közül kevés került be a médiaszabá-
lyozásba, és még kevesebb valósult meg. Azt pedig, hogy e javaslatok jó része 
nem valósult meg, a kartellpárti politika és a pártok médiagyarmatosítása 
(amelynek eszköze a médiapolitika, a médiaszabályozás és a médiszabályozás 
gyakorlatba való átültetésének gyarmatosítása) magyarázhatja. A médiagyar-
matosítás elmélete tehát azt implikálja, hogy a sajtószabadság helyzetének ja-
vítását célzó javaslatoknak nem elég a médiaintézményekre fókuszálniuk, 
hanem a pártok és a pártrendszer intézményeinek kérdéseire is megoldást kell 
találniuk. A sajtószabadság helyzetét az javíthatja, ha a parlamentek olyan arányos 
választási törvényeket fogadnak el, amelyek a koalíciós kormányoknak (vagyis a na-



79

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

gyobb fokú hatalommegosztásnak) kedveznek, és amelyek javítják a pártfi nanszírozás 
minőségét – vagyis végsősoron csökkentik a pártok médiagyarmatosítási késztetését.

Milyen korlátai vannak az itt bemutatott eredményeknek? Az esettanul-
mányok során mind a öt vizsgált országban hasonló visszatérő mintázatokat 
találtam, de ezek nem sokat árulnak el azokról az országokról, ahol a kutatás 
előkészítése során nem vagy csak kevesebb jele mutatkozott a médiagyarma-
tosításnak, és amelyeket ezért részletesen nem tanulmányoztam. Igaz, a dolog 
természetéből fakadóan az elitinterjúk nem feltétlenül alkalmasak az efféle 
gyakorlatok beazonosítására, hiszen a médiagyarmatosítás pontos feltérképe-
zéséhez nem médiakutatóra, hanem tényfeltáró újságíróra lenne szükség. Az 
elitinterjúk révén szerzett információk egy része kiegyensúlyozatlan lehet, mert 
maguk az interjúalanyok is részt vehettek a kontroverziális médiagyarmato-
sítási gyakorlatokban.

JEGYZETEK

1 Az idegen nyelvű idézeteket saját fordításomban közlöm.
2 Nem számolva Ciprust és Máltát. Minél magasabb a pontszám, annál rosszabb a sajtószabadság 

helyzete.
3 Lásd http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.VEpLdiKsVnM (letöltés: 2014 október 

24.). Figyelemre méltó, hogy mind Nyugat-Európán, mind Közép- és Kelet-Európán belül is lát-

ványos különbségek mutatkoztak: Skandináviában például jobb volt a sajtószabadság helyzete, 

mint az Ibériai félszigeten, és a balti országokban jobb volt, mint a Balkánon. A Nyugat–Kelet 

mintázat mellett tehát egy Észak–Dél mintázat is kirajzolódik a szervezet adataiból.
4 Media and Democracy in Central and Eastern Europe, a European Research Council project 

based at Oxford University, 2009–2013, http://mde.politics.ox.ac.uk/ (letöltés: 2015. január 26.).
5 Lásd az 58. oldal lábjegyzetét.

IRODALOM

Bajomi-Lázár, Péter (2008): The consolidation of media freedom in post-communist countries. In: 

Karol Jakubowicz–Miklós Sükösd (ed.): Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern 

European Media Change in Global Perspective. 73–84. Bristol–Chicago, Intellect Books.

Bajomi-Lázár, Péter–Dorka Horváth (2013): The Continued Relevance of the Concept of Propa-

ganda. Propaganda as Ritual in Contemporary Hungary. Global Media and Communication, vol. 

9, no. 3., 67–87.

Balčytienė, Auksė (2013): A Conceptual Guide to the Analysis of Central and East European 

Transformations. In: Ilja Tomanić  Trivundža et al. (ed.): Past, Future and Change: Contemporary 

Analysis of Evolving Media Scapes. 29–39. Ljubljana, Slovene Communication Association & 

European Communication Research and Education Association.



80

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Bernhardt, Michael H.–Ekrem Karakoç (2007): Civil society and the legacies of dictatorship. World 

Politics, vol. 59, no. 4, 536–567.

Besley, Timothy–Andrea Prat (2006): Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and 

Government Accountability. The American Economic Review, vol. 96, no. 3, 720–736.

Biezen, Ingrid van (2000): On the Internal Balance of Party Power. Party Organizations in New 

Democracies. Party Politics, vol. 6, no. 4, 395–417.

Corneo, Giacomo (2005): Media Capture in Democracy: The Role of Wealth Concentration. CESIFO 

Working Paper, no. 1402.

Czepek, Andrea–Melanie Hellwig–Eva Nowak (2008): Press Freedom and Pluralism in Europe. Concepts 

and Conditions. Bristol–Chicago, Intellect Books.

Diamond, Larry J.–Leonardo Morlino (2005): Introduction. In: Larry J. Diamond–Leonardo Morlino 

(eds): Assessing the Quality of Democracy. ix–xlii. Baltimore, The Johns Hopkins University Press.

Dobek-Ostrowska, Bogusława (2012): Italianization (or Mediterraneanizition) of the Polish Media 

System? Reality and Perspective. In: Daniel C. Hallin–Paolo Mancini (eds): Comparing Media 

Systems Beyond the Western World. 26–50. Cambridge, Cambridge University Press.

Dragomir, Marius (2005): Overview. In: Marius Dragomir (ed): Television across Europe: Regulation, 

Policy and Independence. Vol. 1, 13–184. Budapest, Open Society Institute.

Dragomir, Marius–Mark Thompson (2008): Overview. In: Marius Dragomir–Mark Thompson (eds): 

Television across Europe: More Channels, Less Independence. Follow-up Reports 2008. 13–66. New 

York–Budapest, Open Society Institute.

Enyedi Zsolt–Fernando Casal Bértoa (2010): Pártverseny-mintázatok és blokkpolitika Kelet-Kö-

zép-Európában. Politikatudományi Szemle, 19. évf. 1. sz., 7–30.

Głowacki, Michał (2008): Political Pressure on Public Television in Poland. The Case of the Nati-

onal Broadcasting Council. In: Bogusława Dobek-Ostrowska–Michał Głowacki (eds): Comparing 

Media Systems in Central and Eastern Europe. Between Commercialization and Politicization. 111–

122. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gross, Peter (2002): Entangled Evolutions. Media and Democratization in Eastern Europe. Baltimore–

London, The John Hopkins University Press.

Grzymała-Busse, Anna (2007): Rebuilding Leviathan. Party Competition and State Exploitation in Post-

Communist Democracies. Cambridge, Cambridge University Press.

Gunther, Richard–Anthony Mugham (2000): Democracy and the Media. A Comparative Perspective. 

Cambridge, Cambridge University Press.

Gwiazda, Anna (2008): Party Patronage in Poland: The Democratic Left Alliance and Law and 

Justice Compared. East European Politics and Societies, vol. 22, no. 4, 802–827.

Hall, Richard A.–Patrick O’Neil (1998): Institutions, Transitions, and the Media: A Comparison of 

Hungary and Romania. In: Patrick O’Neil (ed): Communicating Democracy: The Media and 

Political Transitions. 125–145. Boulder–London, Lynne Rienner Publishers.

Hallin, Daniel C.–Paolo Mancini (2004/2008): Médiarendszerek. Budapest, Alkalmazott Kommu-

nikációtudományi Intézet–Gondolat Kiadó.

Howard, Marc Morjé (2002): The Weakness of Postcommunist Civil Society. Journal of Democracy, 

vol. 13, no. 1, 157–169.



81

A MÉDIA GYARMATOSÍTÁSA

IDEA [International Institute for Democracy and Electoral Assistance] (2007): Political Parties in 

Central and Eastern Europe. In Search of Consolidation. Stockholm, International IDEA.

Jakubowicz, Karol (2012): Post-Communist Political Systems and Media Freedom and Independence. 

In: John Downey & Sabina Mihelj (eds): Central and Eastern European Media in Comparative 

Perspective. Politics, Economy and Culture. 15–40. Farnham–Burlington, Ashgate.

Jakubowicz, Karol–Miklós Sükösd (2008): Twelve concepts regarding media system evolution and 

democratization in post-communist countries. In: Karol Jakubowicz & Miklós Sükösd (eds): 

Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media in a Global Perspective. 

9–40. Bristol–Chicago, Intellect Books.

Jungerstam-Mulders, Susanne (ed.) (2006): Post-Communist EU Member States. Parties and Party 

Systems. Aldershot–Burlington, Ashgate.

Karasimeonov, Georgi–Milen Lyubenov (2007): Internal party democracy in Bulgaria: Trends and 

Perspectives. In: Georgi Karasimeonov (ed): Reshaping the Broken Image of Political Parties. 

Internal Party Democracy in South East Europe. 70–101. Sofi a, Bulgarian School of Politics.

Katz, Richard S.–Peter Mair (1995): Changing Models of Party Organization and Party Democracy. 

The Emergence of the Cartel Party. Party Politics, vol. 1, no. 1, 5–28.

Kitschelt, Herbert–Zdenka Mansfeldova–Radoslaw Markowski–Gábor Tóka (1999): Post-Communist 

Party Systems. Competition, Representation and Inter-Party Competition. Cambridge, Cambridge 

University Press.

Klimkiewicz, Beata (2007): Poland. In: Leen d’Haenens–Frieda Saeys (eds): Western Broadcast 

Models: Structure, Conduct and Performance. 293–318. Berlin, Mouton de Gruyter. 

Klimkiewicz, Beata (ed.) (2010): Media Freedom and Pluralism. Media Policy Challenges in the Enlarged 

Europe. Budapest–New York, Central European University Press.

Kopecký, Petr (2006): Political Parties and the State in Post-Communist Europe: The Nature of 

Symbiosis. Journal of Communist Studies and Transition Politics, vol. 22, no. 3, 251–273.

Kopecký, Petr–Gerardo Scherlis (2008): Party Patronage in Contemporary Europe. European Review, 

vol. 16, no. 3, 355–371.

Krajewski, Andrzej (2008): Poland. In: Marius Dragomir–Mark Thompson (eds): Television across 

Europe: More Channels, Less Independence. Follow-up Reports 2008. 267–313. New York–Buda-

pest, Open Society Institute.

Lewis, Paul G. (2001): The ‘Third Wave’ of Democracy in Eastern Europe. Party Politics, vol. 7, no. 

5. 543–565.

Mainwaring, Scout–Mariano Torcal (2005): Party System Institutionalization and Party System 

Theory after the Third Wave of Democratization. Working Paper 319, http://kellogg.nd.edu/

publications/workingpapers/WPS/319.pdf (letöltve 2011. december 11-én).

Mair, Peter–Ingrid van Biezen (2001): Party Membership in Twenty European Democracies, 1980–

2000. Party Politics, vol. 7, no. 1, 5–21.

Michels, Robert (1911/2001): Political Parties. A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of 

Modern Democracy. Kitchener, Batoche Books.

Milton, Andrew K. (1997): News Media Reform in Eastern Europe: A Cross-National Comparison. 

In: Patrick O’Neil (ed.): Post-Communism and the Media in Eastern Europe. 7–23. London, Frank 

Cass.



BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Mungiu-Pippidi, Alina (2013): Freedom Without Impartiality. The Vicious Circle of Media Capture. 

In: Peter Gross–Karol Jakubowicz (eds): Media Transformations in the Post-Communist World. 

33–47. Lanham–Boulder–New York–Toronto–Plymuth, Lexington Books.

Mungiu-Pippidi, Alina (2008): How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe. In: 

Karol Jakubowicz–Miklós Sükösd (eds): Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern 

European Media Change in Global Perspective. 87–101. Bristol–Chicago, Intellect Books.

O’Dwyer, Conor (2004): Runaway State Building. How Political Parties Shape States in Postcom-

munist Eastern Europe. World Politics, vol. 56, no. 4, 520–553.

Örnebring, Henrik (2012): Clientelism, Elites, and the Media in Central and Eastern Europe. The 

International Journal of Press/Politics, vol. 17, no. 4, 497–515.

Paletz, David–Karol Jakubowicz (eds) (2003): Business as Usual. Continuity and Change in East Central 

European Media. Cresskill, Hampton Press.

Paletz, David–Karol Jakubowicz–Pavao Novosel (eds) (1995): Glasnost and After. Media and Change 

in Central and Eastern Europe. Cresskill, Hampton Press.

Petrova, Maria (2005): Inequality and Media Capture. http://www.eea-esem.com/fi les/ papers/EEA-

ESEM/2006/1548/inequality_media_capture.pdf (letöltés: 2012. február 27.).

Rupnik, Jacques–Jan Zielonka (2013): The State of Democracy 20 Years On: Domestic and External 

Factors. East European Politics & Societies, vol. 27, no. 1, 3–25.

Seymour-Ure, Colin (1974): The Political Impact of Mass Media. Beverly Hills, Sage.

Siebert, Fredrick S.–Theodore Peterson–Wilbur Schramm (1956/1963): Four Theories of the Press. 

Urbana–Chicago, Chicago University Press.

Sparks, Colin (2012): The Interplay of Politics and Economics in Transitional Societies. In: John 

Downey–Sabina Mihelj (eds): Central and Eastern European Media in Comparative Perspective. 

Politics, Economy and Culture. 41–61. Farnham–Burlington, Ashgate.

Sparks, Colin–Anna Reading (1995): Re-regulating Television after Communism: A Comparative 

Analysis of Poland, Hungary and the Czech Republic. In: Farrel John Corcoran–Paschal Preston 

(eds): Democracy and Communication in the New Europe: Change and Continuity in East and West. 

31–50. Cresskill, Hampton Press.

Štětka, Václav (2012): From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and Journalistic 

Autonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/Politics, vol. 17, no. 

4. 433–456.

Sükösd, Miklós–Péter Bajomi-Lázár (eds) (2003): Reinventing Media. Media Policy Reform in East-

Central Europe. Budapest, Central European University Press.

Sula, Piotr (2008): Party system and media in Poland after 1989. Central European Journal of Com-

munication, vol. 1, no. 1. 145–155.

Trionfi , Barbara (2001): Freedom of the Media in Central and Eastern Europe. In: Péter Bajomi-Lá-

zár–István Hegedűs (eds): Media and Politics. 93–95. Budapest, Új Mandátum.

Vajda Éva (2001): Közeg és szakma. In: Csermely Ákos–Sükösd Miklós (szerk.): A hír értékei. Etika 

és professzionalizmus a mai magyar médiában. 155–161. Budapest, Média Hungária.

Voltmer, K. (2012): How Far Can Media Systems Travel? Applying Hallin and Mancini’s Comparative 

Framework outside the Western World. In: D. C. Hallin–P. Mancini (eds): Comparing Media 

Systems Beyond the Western World. 225–245. Cambridge, Cambridge University Press.


