A betegek bevonása, részvételük a terápiás döntéshozatalban – egy empirikus kutatás eredményei

Antal Anita és Weisz Ágnes (2016) A betegek bevonása, részvételük a terápiás döntéshozatalban – egy empirikus kutatás eredményei. In: Alkalmazott tudományok III. fóruma. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 39-61. ISBN 978-963-7159-23-7

[thumbnail of A betegek bevonása, részvételük a terápiás döntéshozatalban.pdf] Szöveg
A betegek bevonása, részvételük a terápiás döntéshozatalban.pdf - Megjelent verzió
Restricted to Csak regisztrált felhasználók

Download (3MB)
Hivatalos webcím (URL): https://uni-bge.hu/Root/Sites/BGF/Kutatasi-teveken...

Absztrakt (kivonat)

Tanulmányunk célja, hogy megvizsgáljuk, milyen mértékben valósul meg a gyakorlatban a betegek bevonása a terápiás döntéshozatalba, a kezelési lehetőségek megvitatásába. Célunk az is, hogy választ kapjunk, milyennek ítélhető meg az orvos-beteg közötti kommunikáció minősége, milyen mértékű az ún. információs aszimmetria. Értékeljük azokat a tényezőket, okokat, melyek a döntéshozatalban alacsony részvételi arányt idézhetnek elő, és igyekszünk feltérképezni az alacsonyabb szintű orvos-beteg kommunikáció esetében mutatkozó hatások, konzekvenciák érvényesülésének hangsúlyait. Tanulmányozzuk továbbá a két fél együttműködését javítandó technikák hatékonyságának megítélését. Elemzésünk két póluspontján az orvos és a beteg is megtalálható, mindkét szemszögből lényegesnek tartjuk a megítélést. Tanulmányunkban az orvos-beteg relációjából a beteg oldaláról vizsgálódunk, és empirikus módszer (kérdőív) segítségével adunk választ feltett kérdéseinkre. Munkánkkal szélesíteni, bővíteni kívánjuk az orvos-beteg kommunikációról rendelkezésre álló tapasztalati adatok, információk körét. Eredményeinkkel, levont következtetéseinkkel hozzá kívánunk járulni az orvos-beteg kommunikáció hatékonyságának javulásához, ami növelheti a beteg elégedettségét, együttműködési készségét, ezáltal a gyógyítás hatékonyságát, összességében pedig az egészségügyben a költséghatékonyságot.

Abstract

To increase efficiency is a specific goal in the area of health policy, too. The cutback of the growth of health expenditures also explains to achieve a greater health-gain with the available scarce resources. Thus, it is needed to provide incentives which can lead us to make effective and economically efficient decisions. However, it can be noted that the achievement of efficiency can’t be the sole purpose of health care, because there are several aspects of care, which are important for example in terms of patient satisfaction.The topic on doctor-patient communication is closely related to this field which raises many important issues nowadays. Now the experts relate considerable cost savings to communication of effectiveness and quality in terms of diagnosis and treatment as well. The communication between the two parties can determine the patient’s doctor choice, the cooperation, thereby it can influence the cost effectiveness as well. The relationship also determines the fact that how can be interpreted the movement from paternalistic model towards the partnership-based, patient-centered remedy. The aim of this study is to analyse the extent to the involvement and participation of patients in therapeutic decision-making in practice, as well as to get to know the quality of communication between doctor and patient and the extent of so-called information asymmetry. We evaluate the factors and reasons which can be caused by the low rate of participation in the decision-making, and we try to map the importance of the effects, consequences realized at a lower level of doctor-patient communication and study judgement about effectiveness of the techniques which can improve the cooperation between the two parties. On the two poles of our analysis the doctor and the patient can be found, so it is important to value the issues from both perspectives. In our study we give answers to our questions with the help of an empirical method (questionnarie) from the point of view of the patient. With our work we would like to broaden and expand the range of available empirical data about the doctor-patient communication. Through our results and conclusions we would like to contribute to improving the efficiency of the doctor-patient communication, which may increase patient satisfaction and the willingness to cooperate, so that the efficiency of treatment, overall the cost-effectiveness in the area of health policy.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > közgazdaságtudományok

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Szervezeti egység

Közszolgálati Intézeti Tanszék

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Antal Anita10034365
Weisz Ágnes10034283
Kulcsszavak: irányított betegellátási rendszer (IBR), betegtájékoztatás - betegtanácsadás, gyógyítás - gyógykezelés - terápia, döntés - döntéshozatal, empirikus kutatás, véleménykutatás - kérdőíves vizsgálat, együttműködés - kooperáció, kommunikáció
Felhasználó: Góczán Judit
A mű MTMT azonosítója: 3194953
Rekord készítés dátuma: 2017. Már. 24. 12:34
Utolsó módosítás: 2017. Júl. 26. 10:25

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet