Filmek a fejünkben

Tóth Tímea Zsófia és Sipos Erika (2019) Filmek a fejünkben. In: Tehetségek a tudomány láthatárán. Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Budapest, pp. 133-148. ISBN 978 615 5607 70 7

[thumbnail of Toth_Timea_Zsofia_Sipos_Erika_2019.pdf]
Előnézet
Szöveg
Toth_Timea_Zsofia_Sipos_Erika_2019.pdf - Megjelent verzió

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A filmturizmus egy különleges diszciplína, ami kreatívan ötvözi a kulturális turizmus és a filmtudomány területét. A kulturális turizmus egyébként is a turizmus egyik legmeghatározóbb szelete, de a 21. században a mozgóképek és a digitális eszközök még nagyobb teret hódítanak, kifejezetten a desztináció kiválasztásakor. A filmek képesek erős érzelmi kötődést kiváltani a bennük látott helyszínekkel kapcsolatban, vagy akár a bennük szereplő karakterekhez is fűződhet mélyebb érzelmi kötődés. Mindezek mellett a filmek nyilvánvaló hatást gyakorolnak a nézőre, ami a turizmus bevonásával egy teljesen új aspektusba helyezi a mozgóképek szerepét. A kutatás fővárosunkra, Budapestre fókuszál, a fővárosban élő külföldiek szemszögéből. A vizsgálat célja, hogy mennyiben befolyásolja utazási motivációnkat a mozgókép, valamint, hogyan képzeljük el az adott desztinációt a film megnézését követően. Ennek vizsgálatára egy speciális módszer használatára, a kognitív térképezésre kerül sor. Fontos szempont az is, hogy egy-egy film képes-e akkora hatást elérni, hogy a néző leendő turista legyen az adott desztinációban. A tanulmány célja továbbá azon épületek, helyszínek, színterek feltárása, amik Budapest esetében megjelennek a látott mozgóképen, így az itt élő külföldiek magabiztosan felismerik a város imázsának vizsgálatakor. A vizsgálat kitér arra is, hogy milyen további lépések segítenék elő a filmturizmus jelentőségét nemzeti szinten. A kutatás arra is válaszolni kíván, hogy miként hat a mozgókép az utazási motivációra, illetve milyen benyomást kelt a látott mozgókép során az adott desztináció. A film egy olyan egyetemes kifejezésforma, ami mindenki számára érthető és befogadható, a film mindenki számára közvetlenül felfogható nyelvezet. Ennek okát képeinek konkrét jellegében, a priori egyetemességében jelölhetjük meg, s ez az egyetemesség maga a külső világ. (Bazin, 1999, p. 10) Fontos megemlíteni, hogy a technika fejlődése is szükséges volt a mozgókép ilyen irányú elterjedésének. Napjainkban az adott desztinációról nyomtatott formában megjelent információs kötet nem kap akkora hangsúlyt, mint egy mozgókép, ami akár hordozón vagy akár a világhálón terjed el. Az utóbbi felületen a közösségi oldalak térhódítása még nagyobb lehetőséget biztosít a népszerűsítésre, ami így még gyorsabban és hatékonyabban jut el a leendő turistához.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > gazdálkodás- és szervezéstudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Könyv része
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Tóth Tímea Zsófianem részletezett
Sipos Erika10035064
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 30773923
Rekord készítés dátuma: 2020. Jan. 06. 14:21
Utolsó módosítás: 2020. Jan. 06. 14:21
URI: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1582

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet