A Világ sportpiacának dinamikusan fejlődő területei a 21. század világgazdasági és világpolitikai folyamataiban

Faragó Beatrix és Konczosné Szombathelyi Márta és Béki Piroska (2018) A Világ sportpiacának dinamikusan fejlődő területei a 21. század világgazdasági és világpolitikai folyamataiban. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, 2018 (2). pp. 94-125. ISSN 2630-886X

[thumbnail of FARAGO_et_al.pdf]
Előnézet
Szöveg
FARAGO_et_al.pdf - Megjelent verzió

Download (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány célja képet adni a világ ‒ különös tekintettel Kína, USA és India ‒ sportpiacára. A sport már nem csak a fizikai tevékenységre irányul, hanem a gazdaság részévé vált, a sportipar globális fejlődése által. Az elmúlt három évtizedben a sportgazdaság gyors növekedésen ment keresztül. A sport iránti kereslet ‒ a sportszerek, az élő sportesemények, a sportközvetítések által ‒ ugrásszerűen megnőtt. Ma már elmondhatjuk, hogy fejlődése erősebb, mint az országok éves gazdasági növekedése, ezért a GDP-ben is mérhető gazdasági hatást ér el. A bruttó nemzeti jövedelem (GNI), a bruttó hazai termék (GDP) és az élsport eredményessége között összefüggés van, és ezek pozitívan befolyásolják egymást. (BERNARD, BUSSE, 2004) A sportba fektetett tőke a sportági eredményességben is megnyilvánul, hiszen a második világháborút követően, azok az országok, amelyek olimpiai érmet nyertek, előzőleg jelentős anyagi támogatást szántak a sportra. (NEVILL ÉS MTSAI, 2009) A világgazdaság sportipari részesedése szekunder kutatás vizsgálata alapján kerül bemutatásra. A vizsgált minta a világpiaci nagyhatalmak (a sportgazdaság szerepe a GDP-ben alapján), kitekintve kisebb világpiaci szereplőkre, a sportipar vonatkozásában. A tanulmányban láthatóvá válik a sportgazdaság jelenlegi helyzete a világban, annak fejlődése; továbbá a sportipar elemei, amelyek az eredményesség mozgatórugói. További jelentős terület a sportgazdaság részéről a világgazdaságban, hogy mi lesz a jövő a sportpiacon, hogyan alakítja a világgazdaságot a jövőben, hiszen a gazdasági változások nem kerülhetik el ezt a területet sem. A tanulmány első részében bemutatásra kerül a sport, mint gazdasági tényező, a globalizációban megjelenő hatása, azok az indikátorai, amelyek a sportipart, a sportgazdaságot a növekedés útjára viszik és befolyásolják. A második részben a világ egyes nagyhatalmainak és kisebbeknek a sportipari megjelenése kerül bemutatásra, a GDP-re gyakorolt hatása révén. A tanulmány rámutat arra, hogy a sportipar a nemzetgazdasághoz jelentősen hozzájárul, akár sportstratégiai ágazatként egy nemzet húzó ágazataként is megjelenik.

Abstract

The aim of the study is to get a picture of the world's sports market, especially sports markets of China, US and India. Sport in globalisation is not only focused on physical activity but also has become part of the economy through the development of sports industry. Over the past three decades, the sports economy has undergone rapid growth. Demand for sports, sports goods, and sports events and to broadcast has increased dramatically. Today, we can say that its development is stronger than the annual economic growth of countries, so GDP can also have a measurable economic impact. There is a correlation between gross national income (GNI) and gross domestic product (GDP) and the performance of live sports, which has a positive impact on each other. Bernard and Busse (2004) The capital was invested in sports is also reflected in the sport's success, since after the Second World War, countries that 96 won Olympic medals had previously had significant financial support for the sport. NEVILL ET AL. (2009) Sample and method: The sports industry share of world's market is presented on the basis of secondary research. The sample is the world's major power markets, which have prevailed in the GDP definition in the survey, looking at the smaller world market players in the sports industry. Results: The current status of sports economy in the world are visible, its evolution and the elements of sports industry, which is the driving force of the success. Another important area in the world market of sports economics is the future in the sport market, how it will shape the world economy in the future, as economic changes cannot escape this area either. In the first part of the study, sport is presented as an economic factor, its impact on globalization, its indicators that drive and influence and growth sports industry, sports economy. In the second part, the emergence of the great powers of the world and of the smaller in the sports industry is presented through its impact on GDP. Conclusion: The study points out that sports industry also contributes significantly to the national economy, as well as a sporting sector as a nation-pulling sector.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > közgazdaságtudományok

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Szervezeti egység

Közgazdasági és Módszertani Intézeti Osztály

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: Cikk
Szerző publikációban használt neve:
Publikációban használt név ORCIDMTMT szerző azonosító
Faragó Beatrix10056660
Konczosné Szombathelyi Márta10012453
Béki Piroska10022303
Felhasználó: Jurcza Tünde
A mű MTMT azonosítója: 3400777
Rekord készítés dátuma: 2020. Feb. 04. 16:48
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 10. 13:42
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1032

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet